РАЖДАНЕТО НА
ТРАГЕДИЯТА
— 1 —
За да бъдем
справедливи към „Раждането на трагедията“ (1872), е необходимо да забравим
някои неща. Произведението _въздействаше_ и просто заслепяваше с онова, което
по принцип бе погрешно в него — със своето практическо изследване относно
евентуалното разглеждане на _Вагнерианството_ като симптом на _възход_. Точно
поради това произведението е събитие в живота на Вагнер: от тук нататък на него
се възлагат големи надежди. И днес, при определени обстоятелства, най-вече във
връзка с Парсифал, ми задават въпроса: как съм могъл да имам такова високо
мнение относно _културната стойност_ на това движение. Творбата често бе
цитирана като „възраждане на трагедията от духа на музиката“ — просто хората са
имали слух само за новата формула на изкуството, намеренията и задачата на
Вагнер — и поради това не са чули същественото. Точното заглавие би било
„Единство и песимизъм“ — поука за това, как гърците са се справили с песимизма,
с какво са го _преодолели_… Именно трагедията доказва, че гърците _не са били_
песимисти — Шопенхауер греши тук, както впрочем и навсякъде. Разглеждано
непредубедено, „Раждането на трагедията“ е просто ненавреме появило се
произведение — не е за вярване, че то _бе започнато_ сред тътена на битката при
Вьорт. Тези проблеми премислях в студените септемврийски нощи пред стените на
Мец, когато служех в лазарета — човек направо би помислил, че тези редове са
поне петдесет години по-стари. Произведението е политически индиферентно —
„не-немско“, както бихме се изразили днес — то вони отблъскващо хегелиански и
леко ухае на погребалния шопенхауеров парфюм. Една „идея“ — за
противопоставянето на „дионисиевото“ и „аполоновото“, преведена на метафизичен
език — и самата история като развитие на тази „идея“ — е издигната в трагедията
като противоположност на единството. От тази гледна точка тук са
противопоставени неща, които никога не са се срещали лице в лице — сега те са
осветени и _разбрани_ поотделно… Например операта и революцията… Разбирането,
осмислянето на _Дионисиевия_ феномен при гърците се крие в две решаващи
_новости_, разгледани в книгата: едното е първичната психология, което е
коренът на цялото гръцко изкуство. Второто е вникването и изясняването на
Сократизма — Сократ, разгледан като оръдие на гръцкото разложение и за пръв път
разпознат като типичен _декадент_. „Разумността“ _против_ инстинкта.
„Разумността“ на всяка цена — разгледана като опасна сила, погребваща живота.
Цялата книга е едно дълбоко и враждебно мълчание за християнството. То не е
нито „аполоново“, нито „дионисйево“, то _отрича_ всички естетически ценности —
единствените ценности, които „Раждането на трагедията“ признава и утвърждава. Християнството
е в най-дълбок смисъл нихилистично, докато дионисиевият символ достига
пределните граници на _утвърждаването_. За християнските проповедници все пак е
загатнато — като за „коварни гномове“, като за „подмолното“…
— 2 —
Това начало е
извънредно забележително. Същината на моя опит е в това, че _открих_
единственото сходство в историята — с което пръв разбрах прекрасния феномен на
дионисиевото. А разобличавайки Сократ като _декадент_, неопровержимо доказах,
че сигурността на психологическия ми похват не е и най-малко заплашена от
опасността на която и да е морална идиосинкразия. Посочването на морала като
симптом на декадентството е една новост, една първостепенна безпримерност в
историята на познанието. С тези две открития се издигнах високо над глупавия
брътвеж за оптимизма _contra_ песимизма. Аз пръв прозрях истинското
противоречие — _изроденият_ инстинкт, подмолно притаил жаждата си за отмъщение
към живота (християнството, философията на Шопенхауер и донякъде тази на
Платон, както и целият „идеализъм“ като съвсем типична форма) — и формулата на
_висшето утвърждаване_, родена от изобилието и свръхизобилието, едно _да_ без
всякакви предразсъдъци, отправено към мъката, към вината, към всичко
дискусионно, към всичко чуждо на действителността… Това последно, весело и
спонтанно _да_, отправено към живота, не е само най-висш възглед, а
същевременно и най-дълбокият, най-строго потвърден и поддържан от науката и
истината. Формите на съществуване, отречени от християнските и другите
нихилисти, стоят на ценностната стълбица безкрайно по-високо от онова, което
_декадентските_ инстинкти утвърждават. За да се разбере това, е необходима
смелост, а като нейно условие — и излишък на сила — защото смелостта _може_ да
стигне единствено докъдето й позволява силата — според мярата си за сила тя се
доближава до истината. За силните познанието и утвърждаването на реалността са
точно такава необходимост, каквато са за слабите страхът и _проклятието_ над
реалността — „идеалът“… Слабите не могат да опознават — _декадентите_ се
_нуждаят_ от лъжата — тя е тяхно условие за съществуване. Онзи, които не само
разбере думата „дионисиево“, а който разбере и _себе си_ в нея, — не се нуждае
от отричането на Платон, на християнството или на Шопенхауер — той вече
_подушва разложението_…
— 3 —
Доколко съм
открил и изяснил понятието „трагично“, а също и крайното познание за
психологията на трагедията, може да се прочете в _Залезът на боговете_. —
„Утвърждаването на живота и в най-страшните и трудни проблеми; на волята за
живот, която жертва своите най-висши типове, за да задоволи собствената си
неизтощимост — _това_ аз нарекох дионисиево, в него открих моста към
психологията на _трагическия_ поет… Не да се освободиш от страха и
състраданието, не да се пречистиш от някакъв опасен афект чрез несдържано
разтоварване — както смяташе Аристотел, а преодолявайки болката и състраданието
ще изпиташ върховното удовлетворение от това — _да се отъждествиш_ с раждането
— онова удовлетворение, съдържащо и _удоволствието от унищожението_…“ В този
смисъл имам правото да се смятам за първия _трагически философ_ — това ще рече
пълна противоположност и антипод на песимистичния философ. Преди мен не
съществува превръщането на дионисиевото във философски патос — липсва
_трагическата мъдрост_ — напразно съм я търсил у най-великите гръцки философи,
живеели два века преди Сократ. Остана ми едно колебание към _Хераклит_, в чието
присъствие се чувствам по-приятно, отколкото с другите. Утвърждаването на
отмирането и _унищожението_, което е решаващо в дионисиевата философия;
утвърждаването на противоречията и войната, утвърждаването на _бъдното_ дори
при радикално отхвърляне на _действителността_ — ето тук може да се долови
онова, което е в природата ми. Учението за „вечното връщане“ — ще рече
безусловният и безкрайно повтарящ се кръговрат на нещата — това учение на
Заратустра — може да е било проповядвано още от Хераклит. В свещената Стоа,
която свързваме предимно с неговото име, се съдържат някои признаци за това.
— 4 —
От тези
писания говори една чудовищна надежда. Всъщност аз нямам никакво основание да
изоставя надеждите си за едно дионисиево бъдеще на музиката. Ако избързаме с
един век, ще установим, че моят атентат е насочен срещу продължаващото вече две
хилядолетия оскверняване на човечеството, срещу антиприродата. Онази нова
жизнеутвърждаваща сила, която поема в ръце великата задача за извършване на
висша селекция, включително и безмилостно унищожаване на всичко изродено и
паразитно, ще върне на света _необходимото пълнокръвие на живота_, от което
трябва да покълне и израсте дионисиевото състояние. Предричам _трагическа
епоха_: висшето жизнеутвърждаващо изкуство — трагедията — ще се възроди тогава,
когато човечеството приеме съзнателно най-жестоките, но неизбежни войни, _без
да страда от това_… Като психолог имам право да добавя, че онова, което съм чул
на младини във вагнеровата музика, няма нищо общо с Вагнер, че когато описвам
дионисиевата музика, описвам _онова_, което аз съм чул, че инстинктивно трябва
да преведа и преобразя всичко на езика на новия дух, който нося в себе си.
Доказателство за това, _толкова силно, колкото би могло да бъде едно
доказателство_, е съчинението ми „Вагнер в Байройт“: при всички психологически
неща от решаващо значение говоря единствено за себе си — навсякъде, където в
текста е употребено името на Вагнер, може без уговорки да се постави моето или
това на Заратустра. Образът на художника на _дитирамбата_ е изцяло образ на
предишния ми живот — обрисуван с мощна дълбочина, без дори и за миг да се
докосва до Вагнеровата реалност. Самият Вагнер имаше понятие за това — той не
се припозна в съчинението ми. В този смисъл „мисълта за Байройт“ се превърна в
нещо, което не е загадка за познавачите на Заратустра — в онова _велико
пладне_, когато избранниците се посвещават на най-висшите задачи — кой знае?
Мечтата за един празник, който и аз ще доживея… Патосът на първите страници е
световноисторически, _погледът_, за който става дума на седмата страница, е
същински поглед на Заратустра. Вагнер, Байройт и цялата немска окаяност са просто
един облак, в който се оглежда безкрайният мираж на бъдещето. Всички мои важни
психологически черти са въплътени във Вагнер — едновременното съжителство на
най-светли и на съдбоносни сили, волята за власт — каквато никой не е
притежавал, безрезервната решителност в областта на духовното, безкрайната сила
и воля за учение, която обаче не потиска волята за дело. Всичко в това
съчинение е пророческо: близкото възкресение на гръцкия дух, необходимостта от
_анти-Александровци_, които отново да _вържат_ веднъж разсечения Гордиев възел
на гръцката култура… Тук прозвучава световноисторическият акцент, въвеждащ
понятието „трагически възглед“ — изобщо съчинението изобилства от
световноисторически акценти. Това е най-страшният обективизъм, който
съществува: абсолютното осъзнаване на това, какво съм, се проектира върху
някаква случайна реалност — истината ми говореше сякаш от безкрайни глъбини.
По-нататък, на стр. 46, с решаваща сигурност и пророчество е описан _стилът_ на
Заратустра, а едва ли някой ще сътвори такъв величествен израз на неговия връх
— актът на чудовищно пречистване и възвисяване на човечеството, какъвто ще
откриете на страниците от 35 до 37.
Няма коментари:
Публикуване на коментар