Сътворението и Ф. Х. Гос
„Човекът без
Пъп пребъдва у мен“ — любопитно пише сър Томас Браун (_Религията на лекарите_,
1642), за да означи, че бил заченат в грях, загдето произхождал от Адам. В
първа глава на _Одисеи_ Джойс извиква в паметта също непорочния и обтегнат
корем на жената без майка: _Хева, гола Ева_. Нямала е _пъп_. Темата (знам го)
се поддава на опасността от каламбура да изглежда гротескна и маловажна, ала
зоологът Филип Хенри Гос я е свързал с централния проблем на метафизиката:
проблема за времето. Това свързване е от 1857; осемдесетгодишна забрава
равнозначи може би на новост.
Две места от
Писанието (Римляни 5; I Коринтяни 15) противопоставят първия човек Адам, у
когото умират всички хора, на последния Адам, който е Исус*. Това
противопоставяне, за да не бъде чисто богохулство, предполага известна
загадъчна еднаквост, която се изразява в митове и симетрия. Златната легенда
казва, че дърветата на Кръста произхождат от онова забранено Дърво, което е в
Рая; богословите — че Адам бил създаден от Отца и Сина точно на възрастта, на
която умрял Синът: на тридесет и три години. Тая неразумна точност трябва да е
повлияла върху космогонията на Гос.
[* В
благочестивата поезия това единение е обичайно. Може би най-силният пример е в
предпоследната строфа на _Химн към Бога, моя Бог, по време на болестта ми_, 23
март 1630, който съчинил Джон Дън:
Ние мислим, че
Раят и Голгота,
кръстът на
Христа и дървото на Адама са били в едно и също място,
погледни, о,
Господи, и ще откриеш в мен слети двамата Адамовци:
както потта на
първия Адам лицето ми облива,
тъй кръвта на
втория Адам нека душата ми прегърне.
]
Той я
разпространил в книгата Пъп (Лондон, 1857), чието подзаглавие е _Опит за
развързване на геоложкия възел_. Напразно претърсих библиотеките да намеря тази
книга; за да напиша тази бележка, ще си послужа с кратките изложения на Едмънд
Гос (_Баща и син_, 1907) и на Х. Дж. Уелс (_Потегляме към Арарат_, 1940).
Въвежда илюстрации, които не фигурират в тези кратки страници, но които смятам
за съвместими с мисленето на Гос.
В онази глава
на своята _Логика_, засягаща закона за причинността, Джон Стюарт Мил
разсъждава, че състоянието на вселената в кой да е миг е последица от нейното
състояние в предходния миг и че на един безкраен ум би му било достатъчно
съвършеното познаване на _един-единствен миг_, за да узнае историята на
вселената, минала и бъдна. (Също тъй разсъждава — о, Луи Огюст Бланки, о,
Ницше, о, Питагор!, — че повтарянето на кое да е състояние би носило със себе
си повтаряне на всички други и би направило от вселенската история една
циклична поредица.) В тази умерена версия на известна фантазия на Лаплас — той
си бе представял, че настоящото състояние на вселената, на теория, може да бъде
сведено до формула, от която Някой би могъл да изведе цялото бъдеще и цялото
минало, — Мил не изключва възможността от външна намеса, която да прекъсне
поредицата. Твърди, че състоянието _к_ съдбовно ще произведе състоянието _л_;
състоянието _л_ — _м_, състоянието _н_ — о; но допуска, че преди о-то някаква
божествена злополука — изчерпването на света, да речем — може да е унищожила
планетата. Бъдещето е неизбежно, точно, ала може да не се случи. Бог дебне в
промеждутъците.
През 1857 един
раздор тревожел хората. Книгата Битие приписва шест дни — шест безгрешни
еврейски дни, от залез до залез — за божественото сътворение на света;
палеонтолозите безбожно изисквали огромни натрупвания на време. Напусто твърдял
Де Куинси, че Писанието има задължението да не обучава хората в никаква наука,
тъй като науките съставляват обширен механизъм за развиване и упражняване на
човешкия интелект… Как да бъде помирен Бог с вкаменелостите, сър Чарлс Лайъл с
Мойсей? Гос, укрепен от молитвата, предложил учудващ отговор.
Мил си въобразява
едно случайно време, безкрайно, което може да бъде прекъсвано от някое Божие
действие; Гос — едно строго случайно време, безкрайно, което е било прекъснато
от едно минало действие: Сътворението. Състоянието _р_ ще произведе състоянието
_ш_, но преди _ш_ може да дойде Страшният съд; състоянието _р_ предполага
състоянието _в_, но _в_ не се е случило, защото светът е бил сътворен в _ж_ или
в _и_. Първият миг на времето съвпада с мига на Сътворението, както повелява
Свети Августин, но този първи миг носи в себе си не само едно безкрайно бъдеще,
но и едно безкрайно минало. Едно предполагаемо минало, разбира се, но подробно
и съдбоносно. Възниква Адам и неговите зъби и неговият скелет броят 33 години;
възниква Адам (пише Едмънд Гос) и очевидно има пъп, макар че никаква пъпна връв
не го е свързвала с майка. Разумното начало изисква да няма едно-единствено
въздействие без причина; тези причини изискват други причини, които регресивно
се умножават*; от всички тях има конкретни дири, но действително са съществували
само последвалите Сътворението. Съществуват скелети на глиптодонти в ждрелото
на Лухан, ала никога не е имало глиптодонти. Такава е остроумната теза (и преди
всичко невероятна), която Филип Хенри Гос предложил на религията и на науката.
[* Виж Спенсър,
Факти и коментари, с. 148–151, 1902.]
И двете я
отхвърлили. Журналистите я свели до учението, че Бог бил скрил изкопаеми кости
под земята, за да изпита вярата на геолозите; Чарлс Кингсли опровергал, че
Господ бил написал по скалите „една повърхностна и огромна лъжа“. Напусто
излагал Гос метафизическата основа на тезата; умонепостижимостта на един миг
време без друг, предходен миг и друг, следходен, и така до безкрайност. Не ми е
известно дали е узнал древната мъдрост, залегнала в началните страници на
талмудската антология на Рафаел Кансинос Асенс: _Това беше само първата нощ,
ала поредица от векове я бяха вече предшествали._
Две
добродетели искам да отстоя спрямо забравената теза на Гос. Първата: нейната
малко чудовищна елегантност. Втората: неволното й свеждане до нелепостта на
едно _сътворение от нищото_, косвеното й доказателство, че вселената е вечна,
както са мислели Веданта и Хераклит, Спиноза и атомистите… Бъртранд Ръсел я
осъвремени. В глава девета на книгата _Анализ на съзнанието_ (Лондон, 1921)
предполага, че планетата е била сътворена преди няколко минути, снабдена с едно
човечество, „помнещо“ едно илюзорно минало.
Послепис:
Шатобриан (_Духът на християнството_, 1, 4, 5) формулирал, изхождайки от
естетически основания, теза, еднаква с тая на Гос. Разобличил блудкавостта,
смешноватостта на един пръв ден на Сътворението, населен с гълъбчета, ларви,
кученца и семена: _Без една първоначална старост природата в своята невинност
би била по-малко красива, отколкото е днес в своята развала._
Jorge Luis
Borges
La Creación y
P. H. Gosse, 1952

Няма коментари:
Публикуване на коментар