Притча за двореца
В онзи ден
Жълтият император показа своя дворец на поета. Една след друга отминаваха в
дълго шествие първите западни тераси, които, сякаш стъпаловидни пейки на почти
необхватен амфитеатър, снизхождаха към един рай или градина, чиито огледала от
метал и заплетени хвойнови заграждения вече предочертаваха лабиринта. Радостно
се изгубиха в него, отначало отстъпиха в някаква игра и после не без тревога,
защото неговите прави широки улици страдаха от съвсем лека, но постоянна
извитост и тайно бяха кръгове. Към полунощ наблюдението на планетите и
уместното жертвоприношение на една костенурка им позволи да се откъснат от тази
област, която изглеждаше омагьосана, но не и от това чувство за изгубеност, което
ги придружи докрай. Преддверия и вътрешни дворове, и книгохранителници
обходиха, а после и шестоъгълна зала с воден часовник и една сутрин съзряха от
някаква кула каменен човек, който начаса им се изгуби завинаги. Много
проблясващи реки прекосиха в сандалови канута или една-единствена река много
пъти. Минаваше императорската свита и хората се просваха, но един ден стигнаха
остров, където някой не го стори, защото никога не бе виждал Небесния син, и се
наложи палачът да го обезглави. Черни коси и черни танци, и сложни златни маски
видяха безразлично техните очи; действителното се объркваше със сънуваното или,
по-добре казано, действителното беше едно от съчлененията на съня. Изглеждаше
невъзможно земята да бъде нещо друго освен цветни градини, води, архитектури и
бляскави форми. На всеки сто крачки по една кула разсичаше въздуха; за очите
цветът беше еднакъв, но първата от всички беше жълта и последната
огненочервена, тъй нежни бяха степенуванията и тъй дълга поредицата.
В подножието
на предпоследната кула поетът (сякаш чужд, на зрелищата, които бяха за всички
чудо) изрецитира краткото съчинение, което днес неразривно свързваме с неговото
име и което според повтарянията на най-елегантните историци му отреди
безсмъртието и смъртта. Текстът се е изгубил; някои мислят, че се е състоял от
един стих; други — от една-единствена дума. Вярното, невероятното е, че в
стихотворението беше цял и с подробности огромният дворец с какви ли не прочути
порцелани и какви ли не рисунки от всеки порцелан, и полудрезгавините, и
светлините на здрачовете, и всеки нещастен или щастлив мигна славните династии
на смъртни, на богове и на змейове, обитавали в него от безкрайното минало.
Всички замълчаха, но Императорът възкликна: _Отнел си ми двореца!_ и железният
меч на палача покоси живота на поета.
Други
разправят другояче историята. В света не може да има две еднакви неща;
достатъчно било (ни казват) поетът да произнесе стихотворението, за да изчезне
дворецът, сякаш пометен и поразен от последната сричка. Такива легенди, ясно е,
не отиват по-далеч от литературни измислици. Поетът бил роб на императора и
умрял като такъв; неговото съчинение изпаднало в забрава, защото заслужавало
забрава, и неговите потомци още търсели и нямало да намерят думата на
вселената.
Jorge Luis Borges
Parábola del
palacio, 1960

Няма коментари:
Публикуване на коментар