сряда, 2 януари 2013 г.


24.
За небесната форма,
според която са устроени обществата
и се извършва общуването
200.
От онова, което се каза в предните глави, може донякъде да се разбере
каква е небесната форма, а именно, че Небето е себеподобно в най-големите
и най-малките си части (гл.72); от тук - че всяко общество е Небето в умален
вид, и всеки ангел - в най-малък (гл.51-58); че както цялото Небе прилича на
един човек, така всяко общество на Небето е човек в умален вид, а пък всеки
ангел — в най-малък вид (гл.59-77); че в средата на Небето са най-мъдрите, а
в кръг около тях до края са все по-малко мъдрите, което се отнася и за всяко
отделно общество (гл.43); че от изток на запад обитават онези, които са в
благото на любовта, а пък от юг на север обитават онези, които са в истината,
идваща от благото, и това важи за всяко общество (гл.148, 149). Всички тези
положения зависят от формата на Небето; от тук общо взето може да се уста-
нови каква е тази форма.
201.
Нужно е да се знае каква е формата на Небето, защото от нея зависи не само
как ангелите се свързват един с друг, но и всяко тяхно общуване, а щом има
общуване, значи тя определя разпростирането на мислите и чувствата, т.е.
мъдростта и разумността на ангелите. Ето защо, колкото повече някой е в
небесната форма, т.е., колкото повече сам представлява формата на Небето,
толкова той е по-мъдър. Едно и също е да се каже, че нещо е в небесната
форма или в небесния порядък защото формата на всеки предмет произлиза
от порядъка и се определя според него.
202.
Първо трябва да се да каже какво означава да бъдеш във
формата на Небето; човекът е сътворен по подобие на Небето и на света -
вътрешно по подобие на Небето, външно по подобие на света (виж гл.57).
Дали ще се каже по образ, по подобие или пък по форма, е едно и също. Но
понеже, поради злата си воля и от тук, поради лъжовната си мисъл човекът
унищожава образа на Небето в себе си, следователно неговата форма, като
поставя на нейно място формата на Ада, то вътрешното му начало е
заключено
по рождение; затова и човекът, както всички животни, се ражда в пълно
неведение. За да възстанови образа или формата на Небето в себе си, той
трябва да усвои реда — както се каза, формата е според реда; Словото
съдържа всички закони на Божия ред, понеже законите на Божия ред са
повелите от Словото. Колкото повече човекът ги познава и живее според тях,
толкова повече неговото вътрешно (начало) се отваря и в него отново се
образува редът или формата на Небето. От тук става ясно какво означава да
НЕБЕ И АД angeli-raja.eu 73 angels-heaven.org
бъдеш в небесната форма, а именно - да живееш според наставленията на
Словото.
203.
Колкото повече някой е във формата на Небето, толкова повече той
пребивава в Небето и дори сам е Небето в най-малък вид (гл.57); той също
толкова пребивава в мъдростта и разумността, понеже, както беше казано по-
горе, всяка мисъл, присъща на разума, и всяко чувство, присъщо на волята, се
простират навсякъде из Небето според неговата форма и по чуден начин
общуват с обществата, които пък от своя страна общуват с човека. Някои
смятат, че мислите и чувствата не се простират около тях, а са затворени
вътре в тях, понеже виждат в себе си онова, което мислят, а не на разстояние;
обаче те доста се заблуждават. Защото както зрението на очите се простира
към далечното и се повлиява според реда на онова, което вижда, вътрешното
зрение, т.е. разумът, се простира в духовния свят, макар че човек, поради при-
чини, за които стана дума по-горе (гл.196), не го възприема. Разликата е в
това, че зрението на очите се влияе от природното, тоест от онова, което е в
природния свят, а зрението на разума се влияе от духовното, тоест от онова,
което е в духовния свят, а то цялото се отнася към доброто и истинното. човек
не знае, че това е така, защото не знае, че една светлина озарява разума и
без нея той изобщо не би могъл да мисли (за тази светлина виж по-горе,
гл.126-132). Един дух също вярвал, че мисли в себе си, значи без всякакво
разпростиране извън себе си, следователно и без общуване с обществата,
които са извън него. За да разбере, че се лъже, му отнели общението с
близките общества: така не само бил лишен от мисъл, но паднал като
безжизнен и замятал ръце като новородено. Подир някое време другите
възобновили общуването с този дух и постепенно, когато общуването с него
се възстановило напълно, духът се върнал към своето състояние на мисли.
Другите духове, като видели всичко това, признали сетне, че всяко мислене и
всяко чувство идват чрез общуването; щом това важи за всяко мислене и вся-
ко чувство, то важи за целия живот, понеже целият живот на човека се състои
в това, че може да мисли и да обича или, което е същото, да схваща и да
желае.
204.
Трябва да се знае, че разумността и мъдростта на всеки са различни според
общуването; За онези, чиито мъдрост и разумност са образувани от
същинските благо и истина, общуването с обществата става според формата
на Небето. За онези обаче, чиито мъдрост и разумност не идват от същински
благо и истина, а от такива, които са в съгласие с тях, общуването с
обществата е разпокъсано и непостоянно, защото не следва ред, съдържащ
формата на Небето. Що се отнася пък до онези, които не са в мъдрост и
разумност, понеже обитават в лъжа и зло, те общуват с обществата в ада.
Обхватът на общуването зависи от тяхното утвърждаване в истината. При
това трябва да се знае, че общуването с обществата не е явно възприемане
на другите, а общуване с онези качества, които са им присъщи, общуване с
онова състояние, в което те се намират.
НЕБЕ И АД angeli-raja.eu 74 angels-heaven.org
205.
Всички на Небето се свързват в общества според духовни родства, каквито
са благото и истината. Това важи за Небето като цялост, за всяко общество, и
за всеки дом; ето защо ангелите, които споделят едно и също благо, една и
съща истина, се познават едни други като сродници и приятели, сякаш се
знаят още от ранно детство. Но подобен начин се съчетават във всеки ангел
благата и истините, изграждащи неговата мъдрост и разумност: те се
разпознават и щом се разпознаят, свързват се един с друг. Ето защо онези,
при които истините и благата са свързани според формата на Небето, виждат
нещата, в
последователен ред и навсякъде около тях нещата са устойчиво свързани.
Другояче е при онези, сред които блага и истини не се съчетават според
формата на Небето.
206.
Такава е формата, според която се извършва общуването и
разпростирането на мислите и чувствата на ангелите във всяко небе, значи,
онази форма, от която зависи тяхната мъдрост и разумност. Но общуването
на едно небе с друго (именно, на третото или вътрешното небе с второто или
средното, също на тези двете с първото или крайното) се извършва другояче;
впрочем, общуването на небесата не бива да се нарича общуване, а „въздейс-
твие", за което трябва да кажем няколко думи. За това, че има три небеса,
които се различават помежду си, виж по-горе на съответното място (гл.29-40).
207.
Това, че между небесата няма общуване, а въздействие, може да се установи
чрез тяхното взаимно разположение: третото или вътрешното небе стои най-
високо, второто или средното небе се намира под него, а още по-ниско е
първото или крайното. Пак така стоят нещата с всички общества във всяко
небе: има някои по високи места, като планини (виж гл.188); по техните
върхове обитават ангелите от вътрешното небе, под тях са онези от второто
небе, а най-ниско са онези от крайното. Така стоят нещата навсякъде - по
висините или из низините. Обществото от висшето небе няма друга връзка с
обществото от нисшето небе, освен чрез съответствията (виж гл.100), като
именно общуването чрез съответствия се нарича въздействие.
208.
Едно небе се свързва с друго, или общество от едно небе с общество от
друго, единствено чрез прякото и косвеното въздействие от Господ; това
въздействие е пряко, произтичащо от Него Самия, и косвено — вървящо по
ред от висшите небеса към нисшите. Тъй като съединяването на небесата
чрез въздействие е дело единствено на Господа, вземат се всевъзможни
предпазни мерки, щото никой ангел от висшите небеса да не гледа към
нисшите общества и да не говори с някого от там; още щом се случи нещо
такова, ангелът се лишава от разумност и мъдрост. Нека се каже каква е
причината за това: всеки ангел има три степени на живот, според трите
степени на Небето. За онези, които обитават във вътрешното небе, е
отворена третата или вътрешната степен, докато втората и първата степен са
НЕБЕ И АД angeli-raja.eu 75 angels-heaven.org
затворени. За онези, които се намират в средното небе, е отворена втората
степен, а първата и третата са затворени. Накрая, за обитаващите последното
небе първата степен е отворена, а втората и третата са затворени. Ето защо,
когато някой ангел от третото небе погледне някое общество от второто и
заговори с някои тамошен жител, неговата трета степен се затваря; това
затваряне му отнема неговата мъдрост, която обитава в третата степен, а във
втората и първата я няма. Това се разбира в Господните слова при Матей:
„Който е на покрива, да не слиза да вземе нещо от къщата си; който е на
нивата, да не се връща назад да вземе дрехата си." (Матей 24:17,18). Също
при Лука: „В оня ден, който бъде на покрива, а нещата му вкъщи, да не слиза
да ги взима; който е на полето, той също да се не обръща назад.
Спомняйте си Лотовата жена." (Лука 17:31,32).
209.
Няма въздействие от нисшите небеса към висшите, което е срещу
порядъка, а само от висшите към нисшите: мъдростта на ангелите от висшите
небеса превъзхожда хиляда пъти онази на ангелите от нисшите небеса. Ето
защо ангелите от нисшите небеса не могат да говорят с онези от висшите
небеса, и дори, когато гледат нагоре, не ги виждат, а Небето им се явява като
нещо облачно над главите. Ангелите от висшите небеса обаче могат да
виждат онези, които са в нисшите небеса, но не им е позволено да говорят с
тях, за да не загубят своята мъдрост, както по-горе беше обяснено.
210.
Мисли, чувства, а също така разговори на ангелите от вътрешното небе
никога не се възприемат в средното небе, бидейки тъй отвъдни за тамошните
ангели; когато обаче е угодно Господу, те се явяват пред обитаващите
вторите небеса като нещо огнено, докато мислите, чувствата и разговорите от
средното небе изглеждат за онези от крайните небеса като сияние, бляскав и
разноцветен облак. От този облак, от неговите движения и форма, ангелите от
висшите небеса узнават за какво говорят ангелите от нисшите небеса.
211.
От тук може да се установи каква е формата на Небето; във вътрешното
небе всичко е най-съвършено, в средното небе всичко е също съвършено, но
в по-малка степен, докато в крайното небе всичко е съвършено в още по-
малка степен. Формата на всяко небе се поддържа от формата на другото
чрез въздействието, идващо от Господ. Не може да се разбере какво е
общуването чрез въздействие, ако не се знаят степените на височината, а
също така разликата между тях и степените на дължината и ширината. Какви
са те и каква е тяхната степен, може да се види по-горе (гл.38).
212.
Що се отнася до формата на Небето в частност и как тя се насочва и
развива, това е неразбираемо дори за самите ангели. Можем да си създадем
някаква идея за нея чрез формата на всички части на човешкото тяло, про-
учена и обяснена от някой знаещ и мъдър ум, защото по-горе в съответните
НЕБЕ И АД angeli-raja.eu 76 angels-heaven.org
глави показахме, че цялото Небе отпраща към човека (виж гл.59-72), а също и
че всичко в човека съответства на Небето (гл.87-102). Колко неразбираема и
непроследима е тази форма, личи дори само чрез нервните тъкани,
съединяващи всичко и всеки детайл в тялото. Очите не виждат влакната, нито
тяхната посока, нито как се вливат в мозъка, защото там те са толкова
безбройни, така сложно устроени, че заедно се представят като безкрайна
мека маса, като все пак всичко и всяко, свързани с волята и разума, влизат
чрез тях в ясно определено действие. По какъв начин нишките в тялото се
съединяват, личи от различните видове сплитания, като слънчев сплит,
коремен и други, а също така от възлите, наричани ганглии, в които влизат
много влакна от всички места, сливат се и в различни връзки изпълняват
своите функции; което отново и отново се повтаря. Същото е във всеки
крайник, орган, черво, мускул; който разглежда с мъдро око това и многото
чудеса в тялото, безкрайно ще се учудва; освен това, очите винаги виждат
само малка част от тези чудеса, а онова, което не виждат, е още по-чудно,
защото се отнася към вътрешната природа. Че тази форма съответства на
формата на Небето, ясно личи от всички действия на разума и волята в нея и
според нея, защото онова, което човек желае, лесно преминава в действие
чрез тази форма, а онова, което човек мисли, пронизва влакната от началата
до краищата и поражда усещане. Бидейки форма на мислите и желанията, тя
е форма също така на мъдростта и разумността. Тъкмо тази форма
съответства на формата на Небето. От тук може да се узнае, че всички мисли
и чувства на ангелите се простират според тази форма и че те са при
мъдростта и разумността, доколкото биват в тази форма. Че тази форма на
Небето идва от Богочовешкостта на Господ, виж по-горе гл.78-86. Ще прибавя
тук, за да се знае, че небесната форма е такава, че никога не може да бъде
изчерпва в общите си начала и е неразбираема дори за самите ангели, както
по-горе беше казано.

Няма коментари:

Публикуване на коментар