За духа на
притеглянето
1.
Моята уста е
уста на народа: прекалено грубо и сърдечно приказвам аз за иже нарицаемите копринени
зайци. И още по-чуждо звучи словото ми на всички драскачи и писарушки.
Моята ръка е
ръка на безумец: горко на всички маси и стени и на всичко, което има още място
за украшения на безумец и цапаници на безумец.
Моят крак е
крак на кон. С него аз препускам стремглаво през поля и гори, кръстосвам надлъж
и нашир и дяволски се радвам на вихрен бяг.
Моят стомах —
неужели той е стомах на орел?
Защото
най-много от всичко обича агнешко месо. Но сигурно е стомах на птица.
Хранен от
невинни ядива, и то оскъдно, готов и нетърпелив да размахва криле и да литне —
ето какъв е моят нрав сега: как би могло да няма в него нещо от птича порода?
Още повече че
аз съм враг на духа на притеглянето, а това е птичи нрав. И наистина смъртен
враг, заклет враг, изконен враг! О, къде ли не летя вече и не се лута в полета
си моята враждебност?
За това бих
могъл вече цяла песен да изпея — и ще я изпея, — макар да съм сам като в празна
къща и трябва да я пея за собствените си уши.
Има, разбира
се, и други певци, на които едва пълният салон прави гласът им да звучи меко,
ръката — красноречива, окото — изразително, сърцето — будно. Аз не приличам на
тях.
2.
Който научи
людете един ден да летят, той ще измести всички гранични камъни: самите
гранични камъни ще полетят от само себе си тогава във въздуха и той ще кръсти
земята с ново име _„ЛЕКАТА“_!
Камилската
птица тича по-бързо от най-бързия кон, но дори и тя заравя още тежко главата в
тежката земя. Така и човекът, който още не умее да лети.
Тежки му
изглеждат земя и живот: и така го желае духът на притеглянето! Но който иска да
стане лек и птица, той трябва да обича сам себе си: така уча аз.
Не, разбира
се, с обичта на линеещите и разхлабените, защото при тях вони дори и
себелюбието!
Човек трябва
да се научи да обича сам себе си — така уча аз — с непокътната и здрава обич,
тъй че да издържи при себе си, а не да се лута около себе си.
Такова лутане
около себе си се кръщава „любов към ближния“. С тази дума досега най-много е
лъгано и лицемерено и особено от такива, които целият свят е тежко понасял.
И наистина не
е повеля за днес или утре това да се научиш да обичаш сам себе си. По-скоро
това от всички изкуства е най-тънкото, най-хитрото, последното и най-голямо
изпитание за търпението.
Всяка
собственост е добре укрита именно за своя собственик. И от всички съкровища
собственото съкровище най-късно бива изкопано — така го е нагласил духът на
притеглянето.
Почти още в
люлката ни се дават тежки думи и стойности с „добро“ и „зло“ — така се зове
тази зестра. И поради тях ни се прощава, че живеем.
И по същата
причина човек оставя дечицата да идват при него, за да им забрани овреме да
обикнат сами себе си: така го е нагласил духът на притеглянето.
А ние — ние
мъкнем безропотно даденото ни като зестра на корави рамене и през стръмни
планини. А когато се потим, ни се казва: „Да, животът е тежък за носене!“
А всъщност
само човек е тежък на самия себе си за носене! Защото мъкне прекалено много
чужди неща на раменете си. Подобно на камила той клеква на земята и се оставя
добре да го натоварят.
Особено
силният, издръжлив мъж, у когото живее страхопочит: прекалено много чужди тежки
думи и ценности и той натоварва на себе си — и ето че животът му се струва като
пустиня!
И наистина!
Дори и някоя и друга собственост е тежка за носене. А и много вътрешно нещо в
човека прилича на стрида, сиреч на нещо гнусно и лигаво и трудно за хващане:
— така че
трябва да се примоли за благородна черупка с благородна украса. Но и на това
изкуство човек трябва да се научи: да имаш черупка и хубав външен вид и разумна
слепота!
Пак заблуждава
върху не едно нещо у човека това, че някоя черупка външно е нищожна и жалка и
премного черупка. Много скрита доброта и сила остава неразгадана:
най-великолепните лакомства не намират лакомци!
Жените,
най-великолепните лакомства, знаят това: малко по-пълна, малко по-слаба, о,
колко много съдбовност е скрита в това „малко“!
Трудно е да
откриеш човека, а най-трудно е да откриеш себе си: често духът лъже за
стойността на душата. Така го нагласява духът на тежестта.
Открил е себе
си този, който казва: „Това е мое добро и зло“, с това той е накарал да занемее
къртицата и джуджето, което казва: „За всички — добро, за всички — зло.“
Наистина аз не
обичам и такива, за които всяко нещо се нарича добро, а този свят дори
най-добър. Такива назовавам аз вседоволници.
Вседоволство,
което умее да вкусва от всичко, не е най-добрият вкус! Аз тача упоритите,
придирчиви езици и стомаси, които са се научили да казват „Аз“ и „Да“ и „Не“.
Ала всичко да
дъвчеш и смилаш — това е истински свински нрав. Да казваш винаги И-а* — на това
се е научило само магарето и който е с магарешки дух!
[* На немски
„Ja“ означава „да“. — Б.пр.]
Наситеното
жълто и топлото червено: тях желае моят вкус, той примесва кръв към всички
багри. Но който варосва своята къща, той ми разкрива своята варосана душа.
Едните са
влюбени в мумии, другите в призраци. И едните, и другите еднакво враждебни на
всяка плът и кръв. О, колко са противни на вкуса ми те! Защото аз обичам кръв.
И не желая да
обитавам и прекарвам там, където всеки плюе и храчи: това е сега моят вкус.
Предпочитам да живея сред крадци и клетвопрестъпници. Никой не носи злато в
устата си.
Още
по-противни са ми всички блюдолизници; а най-противният звяр в човешки образ,
що намерих, аз го кръстих „паразит“: той не желаеше да обича, ала все пак
искаше да живее от обич.
Окаяници
наричам аз тези, които имат само един избор: да станат или зли зверове, или зли
звероукротители; сред тях не бих си изградил моите хижи.
Окаяници зова
аз тези, които вечно трябва да чакат — те не са по вкуса ми: всички тези митари
и бакали, и крале, и други пазачи на страни и стоки.
Наистина и аз
също изучих основно чакането — ала само чакането на себе си. Научих се преди
всичко да стоя, да ходя и да тичам, да скачам и да се катеря и да танцувам.
А това е моето
учение: който иска да се научи един ден да лети, той трябва по-напред да се
научи да стои и да ходи, и да тича, да се катери и да танцува. Изведнъж не се
научава човек да лети на възбог!
С въжени
стълби се научих да се катеря през някой и друг прозорец, с чевръсти нозе се
изкатервах аз по високи мачти: да седя на високите мачти на познанието ми се
виждаше немалко блаженство:
— подобно на
малки пламенни езичета да припламнеш върху високи мачти: макар и малко
светлинка, но пак голяма утеха за залутани кораби и корабокрушенци!
По различни
пътища и начини аз стигнах до своята истина: не по една стълба аз се изкатерих
на върха, откъдето взорът ми се рее в моята далнина.
И винаги само
неохотно аз разпитвах за пътища — това ми е било винаги против вкуса! С
по-голямо удоволствие се питах сам за пътищата и ги издирвах.
Издирване и
поставяне на въпроси беше целият ми труден път. И наистина човек трябва да се
научи и да отговаря на такива въпроси! Това вече е моят вкус:
— нито добър,
нито лош, но мой вкус, от който аз вече нито се срамувам, нито го крия.
„Ето, това е
моят път — а къде е вашият?“ — така отговарях аз на тези, които ме запитваха
„за пътя“. Този път именно не съществува!
Тъй рече Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар