Пред изгрев
слънце
О, ти, небе
над мене! О, ти, чист лазур! О, ти, дълбоко небе! О, бездна от светлина! Като
те съзерцавам, тръпна от божествени алкания!
Да се хвърля в
твоята вие — това е моята дълбочина! Да се скрия в твоята чистота — това е
моята невинност!
Както
красотата забулва бога, тъй и ти закриваш звездите си. Ти не говориш: така ми
възвестяваш своята мъдрост.
Безмълвно се
издигна ти днес за мене над възбуненото море, твоята обич и твоят свян говорят
на възбунената ми душа с езика на откровение.
Ти дойде тъй
красиво при мене, забулено в твоята красота, безмълвно говориш ти на мене,
откровено в своята мъдрост.
О, как да не
разгадая аз цялата свенливост на твоята душа? Преди слънцето ти дойде при мене,
при най-самотния измежду всички люде.
Изначало ние
сме приятели: общи са за нас двамата горест и ужас, и дъно; дори и слънцето е
общо за нас.
Ние не говорим
помежду си, защото знаем твърде много, ние мълчим взаимно, споделяме знанието
си само с усмивки.
Не си ли ти
светлината за моя огън? Не носиш ли у тебе сестринската душа на моето
прозрение?
Заедно се
учехме на всичко, заедно се учехме да се издигаме над себе си към самите себе
си и безоблачно да се усмихваме:
— безоблачно
надолу да се усмихваме със светли очи и от безкрайно разстояние, когато под нас
като изпарения от дъжд се издигаха насилие и цел, и вина.
И когато
бродех самин, за кого жаждаше душата ми през нощи и лабиринти? И когато се
катерех по планини, кого търсех аз, ако не тебе по върховете?
И всички мои
странствувания и изкачвания по планини не бяха нищо друго освен само потребност
и палиатив на безпомощния — цялата ми воля иска само да литне към тебе, да лети
в твоята необятна шир!
И кого
ненавиждах повече от пътуващите облаци и всичко, което замъглява лика ти? А и
своята ненавист ненавиждах аз, защото и тя замъгляваше лика ти.
Скитащите
облаци ненавиждам аз, тези дебнещи грабливи котки: те похищават от мене и от
тебе това, което е общо за нас — огромното безгранично произнасяне на „Да“ и
„Амин“.
Ненавиждаме
тези посредници и смесители, скитащите облаци: тези полутакива и полуинакви,
които не са се научили нито да благославят, нито да проклинат както трябва.
Предпочитам да
седя под сключено небе в бъчва, предпочитам да седя без небе в пропаст,
отколкото да видя тебе, светлозарно небе, замъглено от скитащи облаци!
И често ме
блазнеше желанието да ги прикрепя яко със зигзаговидни златни телчета като
мълния и подобно на гръмотевица да забарабаня по техния издут като дъно на
котел търбух:
— един гневен
барабанчик, защото ми похитиха твоето „Да“ и „Амин“ — о, небе над мене, чисто
като лазур! Светлозарно! О, бездна от светлина! Защото те ти похитяват и моето
„Да“ и „Амин“.
Защото аз
предпочитам трясък и гръм и бесния разгул на вихрите пред тази котешка
предпазливост, пред това съмнение и привидно спокойствие. А и между людете аз
най-много мразя всички покрити въглени и полутакива-полуинакви и съмняващи се,
колебливи скитници облаци.
А който не
може да благославя, той трябва да се научи да изрича клетви: тази светла поука
ми падна от светлото небе, тая звезда свети дори в черни нощи на моето небе!
Аз обаче съм
благословител и утвърдител, стига ти да си около мене, о, ти, чист лазур! Ти,
светлозарен! О, бездна от светлина! Във всички пропасти нося аз със себе си
тогава своя благослов и своето „Да“.
Благословител
и утвърдител станах аз ала дълго се борих и бях борец, докато освободя ръцете
си за благослов.
А ето моя
благослов: над всяко нещо да стоиш като негово собствено небе, като сводест
небесен купол, като негова лазурна камбана и вечна сигурност: и блажен е, който
така благославя!
Защото всички
неща са кръстени в кладенеца на вечността и отвъд добро и зло, а самите добро и
зло са просто междусенки и влажни скърби, и скитащи облаци.
Наистина
благослов е, а не богохулство, когато уча, че над всички неща стои небето
Случай, небето Невинност, небето Безстрашие, небето Дръзновеност.
„Безстрашието“
е най-старата благородническа титла на света, аз я възвърнах на всички неща,
освободих го от робството на целта.
Тази свобода и
небесна яснота аз поставих като лазурна камбана върху всички неща, когато учех,
че над тях и чрез тях никаква „вечна воля“ не иска.
Тази
дръзновеност и това безумие поставих аз на мястото на оная воля, когато учех:
„Едно е невъзможно във всичко — разумност!“
Наистина
мъничко разум, семе на мъдрост, хвърлено от звезда на звезда, този квасец е
примесен във всички неща. Заради безумието е примесена мъдрост във всички неща!
Мъничко мъдрост
е все пак възможна, ала блажената сигурност аз открих във всички неща: те
предпочитат все пак да танцуват с нозете на случая.
О, ти, небе
над мене! О, ти, чист лазур! О, ти, небесна вис! Сега за мене това е твоята
чистота: няма вечен разум паяк и разум паяжина:
— ти си за
мене мегдан за божествени случаи, ти си за мене олтарна маса за божествени
зарове и зароиграчи!
Ала ти
почервеняваш? Казах ли нещо не за казване? Да не би да богохулствувам в
желанието си да те благословя?
Или свенът, че
сме двама, те накара да се изчервиш? Повеляваш ли ми да си отида и да замълча,
защото вече изгрява денят?
Светът е
дълбок, по-дълбок, отколкото го е смятал някога денят. Не всичко бива да говори
пред деня. Ала денят настъпва и тъй ние се разделяме сега!
О, небе над
мене! О, ти, свенливецо! О, звездна лампада! О, ти мое щастие пред изгрев
слънце! Денят настъпва: и тъй ние се разделяме сега!
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар