Пиявицата
Унесен в
мисли, Заратустра поде пътя си навлизаше все по-дълбоко и по-дълбоко в гората,
минаваше покрай мочурища, но както се случва с всекиго, който размишлява над
трудни проблеми, внезапно настъпи човек. И ето че изведнъж се изсипаха в лицето
му болезнен писък, две проклятия и двадесет попържни, така че в уплахата си
отгоре на всичко той замахна с тоягата и я стовари върху настъпения. Веднага след
това обаче той се опомни и сърцето му се надсмя над глупостта, която току-що бе
извършил.
— Прости —
каза той на настъпения, който разгневен се беше навдигнал и приседнал, — прости
и изслушай преди всичко една притча.
Както пътник,
унесен в мечти за далечни неща, по безлюдна улица внезапно настъпва спящо куче,
куче, изтегнало се на слънце:
— както и
двамата разгневени се сепват и подобно на смъртни врагове започват да се
ругаят, така стана и с нас.
И все пак! И
все пак — колко малко е липсвало, за да се помилват взаимно кучето и
самотникът! Та нали и двамата са самотници!
— Който и да
си ти — рече все още разярен настъпеният, — ти ме оскърбяваш не само с крака
си, а сега и с притчата си!
Погледни ме,
куче ли съм аз?
При тези думи
той се изправи и измъкна голата си ръка от тресавището. Отначало той лежеше
проснат на земята и по тази причина скрит и неразпознаваем, подобно на човек,
залегнал на пусия за блатен дивеч.
— Но що дириш
тук? — се провикна Заратустра, уплашен, понеже видя, че по голата му ръка
струеше много кръв. — Какво се е случило с тебе? Лют звяр ли те ухапа,
нещастнико?
Кървящият се
засмя, все още разгневен.
— Я си гледай
работата! — рече той и се накани да продължи пътя си. — Тук аз съм у дома си и
в своя участък. Всеки, който иска, може да ме пита, но на такъв дебелак като
тебе нямам никакво намерение да отговарям.
— Грешиш —
възрази Заратустра, обхванат от състрадание, и се опита да го задържи. — Ти
грешиш: тук ти не си у дома си, а в моето царство и никой в него не бива да
пострада.
Наричай ме,
както искаш — аз съм този, който трябва да бъда. Сам аз се назовавам
Заратустра.
Хайде! Там
горе се вие пътят към пещерата на Заратустра. Не е далече тя. Не искаш ли да
лекуваш при мене раните си?
Имал си лош
късмет, о, несретнико, в този живот: първом те ухапа звярът, а после те настъпи
човекът!
Ала когато
настъпеният чу името Заратустра, той се преобрази.
— Що става с
мене? — се провикна той. — Кой в този живот има за мене по-голямо значение от
този единствен човек, именно Заратустра, и от онова единствено животно, което
живее от кръв, пиявицата?
Заради
пиявицата лежах аз тук до това тресавище като някой рибар и отпуснатата ми ръка
беше вече десет пъти захапвана, когато засмука кръвта ми една по-добра пиявица,
самият Заратустра!
О, какво
щастие! О, чудо на чудесата! Благословен да бъде този ден, който ме примами в
това блато! Благословена да бъде най-добрата, най-живата вентуза, която днес
живее, благословена да е великата пиявица на съвестта — Заратустра!
Така рече
настъпеният, а Заратустра се зарадва на неговите думи и на техния изтънчен
почтителен облик.
— Кой си ти? —
запита той и му протегна ръка. — Между нас има много неща за изясняване и
избистряне, но, струва ми се, настъпва вече ясен, светъл ден.
— Аз съм
добросъвестникът на духа — отвърна запитаният — и в работите на духа мъчно ще
се намери някой по-строг, по-взискателен и по-твърд от мене, с изключение на
този, от когото научих аз това — на самия Заратустра.
По-добре да не
знаеш нищо, отколкото да знаеш много само наполовина! По-добре да бъдеш глупец
на своя глава, отколкото мъдрец по чуждо усмотрение. Аз изследвам основно:
— какво
значение има дали нещо е голямо или малко? Дали се назовава то блато или небе?
Една педя основание ми е достатъчно, стига то да е наистина основание и почва!
— една педя
основание: на него човек може да стои. В същинската добросъвестност на знанието
няма нищо голямо и нищо малко.
— А може би ти
си познавачът на пиявицата? — запита Заратустра. — И изследваш пиявицата до последните
основания, о, ти, добросъвестниче?
— О,
Заратустра — отговори настъпеният, — би било нещо чудовищно, ако аз се осмелях
да се заема с това!
Ала онова,
което владея майсторски и зная, то е мозъкът на пиявицата: то е моят свят!
И наистина представя
един свят! Прости ми обаче, че сега заговорва моята гордост, защото тук аз
нямам равен на себе си. Затова казах „тук аз съм у дома си“.
Колко дълго
време вече аз изучавам това едничко нещо — мозъка на пиявицата, за да не се
изплъзне вече от мене хлъзгавата истина! Тук е мое царство!
— затова аз
захвърлих всичко друго, затова всичко друго ми стана все едно. И досам моето
знание битува моето черно незнание.
Моята съвест
на духа изисква тъй, че да зная едно, а всичко друго да не зная: отвращавам се
аз от всичко половинчато на духа, от всичко мъгляво, витаещо във въздуха,
мечтателно-занесено, романтично.
Там, където
свършва моята почтеност, аз съм сляп и желая да остана сляп, ала там, където
искам да зная, желая също тъй да бъда честен, сиреч твърд, строг, взискателен,
жесток, неумолим.
Някога ти
каза, о, Заратустра: „Духът е животът, който се врязва в самия живот“ — тези
твои слова ме съблазниха и ме привлякоха към твоето учение. И наистина със
собствената си кръв аз умножих знанието си.
— Както учи
очевидността — прекъсна го Заратустра, защото кръвта все още се стичаше по
голата ръка на добросъвестника. В нея се бяха впили точно десет пиявици.
— О, ти,
странни приятелю! Колко много поучава тази очевидност, сиреч самият ти. И може
би съвсем не е нужно аз да вливам всичко в твоите строги уши!
Както и да е.
А сега нека се сбогуваме тук! Но бих желал да те видя пак. Ето там горе се
извива пътеката към моята пещера: тази нощ ще се радвам да бъдеш там мой мил
гост!
На драго сърце
бих желал да излекувам раните по тялото, които ти причини Заратустра, когато те
настъпи с крак. Ще мисля за това. Сега обаче ме зове вик за помощ бързо да те
напусна.
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар