За ренегатите
1.
Ах, посърнало
и сиво лежи вече всичко, което до неотколе стоеше зелено и пъстроцветно върху
тази поляна. И колко много мед на надежда отнесох аз оттук в пчелните си
кошери!
Тези млади
сърца всички са остарели — дори не истински остарели, а само уморени,
обикновени, удобни. Те наричат това „ние сме станали пак набожни“.
До неотдавна
аз ги виждах рано заран да излизат със смели нозе: но техните нозе на
познанието се измориха, а отгоре на това — сега те хулят своята утринна
смелост!
Наистина не
един от тях подхвърляше нявга крака като танцувач, примамваше го смехът в моята
мъдрост. Тогава той се опомни. Току-що го видях… да пълзи към кръста.
Около светлина
и свобода пърхаха те нявга подобно на комари и млади поети. Малко по-стари,
малко по-студени и ето сега те са вече с мрачни лица и мърморковци и седят
около топлата печка.
Затуй ли се
отчая сърцето им, че самотата ме погълна като кит? Нима тяхното ухо се е
вслушвало копнежно — дълго напусто в мене и в моя тръбен зов и призив на
глашатай?
Ах, само на
малцина от тях сърцето има трайна смелост и палавост: и на такива и духът е
издръжлив. Ала остатъкът са страхливци.
Остатъкът:
това са винаги преобладаващото мнозинство, всекидневието, лишните люде,
многолюдието — всички те са страхливци.
Който е моего
рода, ще кръстосат пътя му преживелици като моите: така че негови първи другари
трябва да бъдат трупове и шегобийци.
Но неговите
втори другари — те ще назоват себе си вярващи в него: жив рояк, много обич,
много лудории, много безбрада почит.
Към тези
вярващи не бива да привързва сърцето си този, който е от моя род сред людете.
Не бива да вярва в тези пролети и пъстри ливади този, който познава
непостоянния, страхлив човешки род!
Ако можеха
другояче, то те щяха и да искат другояче. Полутакивата-полуинаквите развалят
всичко изцяло. Че листата повяхват — що има тук за жалба!
Нека да
жълтеят и капят, о, Заратустра, и недей жали! По-добре засвири с бурливи
ветрове между тях,
— засвири
между тези листа, о, Заратустра, тъй че всяка повехналост още по-скоро да
отлети от тебе!
2.
„Ние сме
станали пак набожни“ — така признават тези вероотстъпници. А някои от тях все
още са прекалено страхливи, за да признаят това.
В очите ги
поглеждам и им казвам право в лицето и в руменината на бузите им: „Вие сте
такива, защото почнахте отново да се молите!“
Ала позор е да
се моли човек! Не за всинца, а за тебе и за мене и за оногова, който има съвест
и в главата си. За тебе е позор да се молиш!
Много добре
знаеш ти това: твоят страхлив дявол в тебе, който с удоволствие скръства ръце
или държи ръцете си в скута и търси удобствата си — този страхлив дявол ти
нашепва: „Има Бог!“
Ала с това ти
се причисляваш към оная мрачна пасмина люде, които бягат от светлината, защото
тя не им дава покой. Сега ти ще трябва всекидневно да заравяш главата си все
по-дълбоко и по-дълбоко в нощ и мрак!
И наистина
добре си избрал часа, защото току-що започнаха да изхвърчат от гнездата си
нощните птици. Удари часът на цялата тази тълпа, бягаща от светлината,
вечерният и празничен час, когато тя нищо „не празнува“.
Аз го чувам и
подушвам: удари часът й за лов и шествие, макар и не за вихрен лов, а за
питомен, кротко душещ лов за потайни лицемери, за лов на тихо молещи се,
— за лов на
лицемери с чувствителна душа: сега всички капани за сърца са заложени отново! И
където и да повдигна завеса, отвсякъде изхвръква нощна пеперудка.
Дали там не е
седяла с друга нощна пеперудка? Защото навсякъде надушвам малки скрити общини,
а където има килийки, в тях има и нови богомолци и изпарение от богомолци.
Те седят дълги
вечери заедно и говорят: „Нека отново да станем като дечица и да казваме «мили
боже»!“ с уста и стомах, развалени от набожните сладкари.
Или пък гледат
дълги вечери някой хитър дебнещ паяк кръстоносец, който проповядва на самите
паяци разумност и учи така: „Под кръстове е хубаво да се тъче паяжина!“
Или пък седят
през деня с въдици край блатата и си въобразяват, че са дълбоки, но който лови
риба там, където няма риба, него аз не зова дори и повърхностен!
Или пък се
учат набожно-радостни да свирят на арфа, при някой поет лирик, който би желал с
арфени песни да се промъкне в сърцето на млади женички, защото се е преситил
вече на стари женички и на техните хвалебствия.
Или пък се
учат на ужаси при някой полупобъркан учен, който в тъмни стаи очаква да го
навестят духове — а духът съвсем ги изоставя!
Или пък слушат
причудливите измислици на някой стар, тласкан от неспокойствие съчинител,
изучил от скръбни ветрове тъжната мелодия на звуците: сега той пее по мелодията
на вятъра и проповядва с тръжни звуци тъга.
А пък някои от
тях са станали дори нощни пазачи. Сега те умеят да надуват рога и да обикалят
нощем и да пробуждат отдавна заспали вече стари неща.
Пет думи за
стари неща чух вчера вечерта на градинската стена: от устата на такива стари, опечалени,
сухи нощни пазачи.
„Като баща Той
не полага достатъчно грижи за своите чеда: човеците бащи вършат това по-добре!“
„Той е
престарял! Той съвсем е престанал да се грижи за своите чеда“ — тъй отговори
другият нощен пазач.
„Та има ли и
изобщо той чеда? Никой не може да докаже това, ако самият той не го докаже!
Отдавна желаех той да го докаже основателно.“
„Да го докаже
ли? Като че ли Той е доказвал някога нещо! Доказването е трудно за него: Той
отдава голямо значение на това — да Му се вярва!“
„Да! Да!
Вярата Го прави блажен. Вярата в Него. Това е в духа на старите хора! Така е и
с нас!“
Тъй говореха
те помежду си, двамата стари нощни пазачи и врази на светлината, и затръбиха
скръбно с роговете си. Това се случи вчера вечерта до градинската стена.
А на мене
сърцето ми се надуваше от смях и щеше да се пръсне и не знаеше къде да се дене
и заседна под лъжичката ми.
И наистина
смърт ще бъде за мене и ще се задуша от смях, когато виждам пияни магарета и
слушам нощни пазачи така да изказват съмнение в Бога.
Защото не е ли
вече отдавна минало времето за такива съмнения? Кой дръзва още да пробужда
заспали, страхуващи се от светлината неща?
На старите
богове много отдавна вече дойде краят. И наистина хубав, радостен, достоен за
богове край имаха те!
Те не
„залязоха“ сами в здрача на смъртта — това е, разбира се, лъжа! По-скоро един
ден те просто умряха от смях!
Това се случи,
когато най-безбожната дума излезе, и то от един бог, думата „Има един Бог! Ти
не бива да имаш други богове освен Мене!“
— една стара
смръщена брада на бог, един ревнив бог се самозабрави така:
— и всички
богове се разсмяха тогава и се залюляха на престолите си и се провикнаха: „Та
не е ли божествеността именно в това, че има богове, а няма Бог?“
Който има уши,
да слуша!
Тъй говореше
Заратустра в града, който обичаше и който се зовеше „Пъстра крава“. Оттук
именно той имаше да върви още два дни, докато се върне в своята пещера и при
зверовете си. А душата му ликуваше при всяка крачка, с която назад се завръщаше
в родината си.

Няма коментари:
Публикуване на коментар