За любовта към
ближния
Вие се
стремите към ближния и имате хубави думи за това. Ала аз ви казвам: вашата
любов към ближния е вашата лоша любов към вас самите.
Вие бягате към
ближния от самите себе си и се мъчите да направите от това добродетел: ала аз
прозирам вашето „безкористие“.
„Ти“ е
по-старо от „Аз“; „Ти“ е канонизирано вече, ала „Аз“ все още не е. И така човек
се стреми към ближния.
Съветвам ли ви
да обичате ближния? По-скоро бих ви посъветвал да бягате от ближния и да
обичате далечния.
По-високо от
любовта към ближния стои любовта към далечния и бъдещия човек; още по-високо от
любовта към човека стои за мене любовта към нещата и призраците.
Призракът,
който тича подире ти, брате мой, е по-красив от тебе; защо не му дадеш своята
плът и своите кости? Ала ти се боиш и тичаш при ближния си!
Вие сами не
понасяте себе си и не се обичате достатъчно: а сега искате да съблазните
ближния към любов и да се позлатите с неговата заблуда.
А аз бих желал
да не понасяте разни ближни и техните съседи: така ще бъдете принудени от само
себе си да си създадете своя приятел и неговото преливащо от обич сърце.
Вие си
поканвате един свидетел, когато искате да говорите добро за себе си, и след
като сте го съблазнили да мисли добро за вас, самите вие мислите добро за себе
си.
Не само този
лъже, който говори въпреки своето знание, а тъкмо онзи, който говори въпреки
своето незнание. А тъй говорите вие за себе си в общуване и лъжете съседа си за
себе си.
Тъй казва
шутът: „Общуването с людете покварява характера, особено ако човек изобщо го
няма.“
Един отива при
ближния, защото търси себе си, а друг — защото би желал да загуби себе си.
Вашата лоша обич към самите вас прави от самотата ви затвор.
Далечните са
тези, които заплащат вашата обич към ближния; и колчем се съберете петима
наедно, все трябва да умре някой шести.
Не обичам аз
също и празниците ви: премного актьори намирах там, а и като актьори се държаха
често и зрителите.
Не на ближния
ви уча аз, а на приятеля. Нека приятелят е признак на земята и предчуствие за
свръхчовека.
Аз ви уча на
приятеля и неговото препълнено сърце. Ала човек трябва да умее да стане сюнгер,
ако иска да бъде обичан от препълнени сърца.
Аз ви уча на
приятеля, в когото светът се съдържа завършен, едно блюдо на доброто, на
творящия приятел, който винаги носи в себе си един завършен свят за подарък.
И както светът
се е раздиплил за него, тъй се надипля той отново на пръстени за него, също
както доброто се осъществява чрез злото, както целта от случайността.
Нека бъдещето
и най-далечното бъдат причината за твоето днес, в приятеля си обичай свръхчовека
като свой приятел.
Братя, мои, не
ви съветвам да обичате ближния си, аз ви съветвам да обичате най-далечния.
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар