петък, 29 юни 2012 г.

Фридрих Ницше

     

Залезът на боговете
      Или как се философства с чук в ръка


      ПРЕДГОВОР

      Да запазиш своята веселост пред мрачното и ужасно отговорно дело е повече от изкуство. И все пак — има ли на света нещо по-нужно от доброто настроение? Не успява онзи, на когото липсват дързост и лудория. Едва излишъкът от сила е доказателство за нейното съществуване. _Преоценка на всички ценности_ — чудовищната черна въпросителна, засенчваща оногова, дръзнал да преоценява — такава съдбовна задача изисква всеки миг да си озарен от слънчевите лъчи, да си се отървал от тежката, от прекомерната сериозност. Всяко средство за целта е оправдано, всеки „случай“ е щастие. И преди всичко войната. Именно тя е била най-умното и правилно действие на всеки задълбочен дух, в самото раняване се съдържа изцелението. Една сентенция, въпросът за чийто произход предоставям на учената любознателност, отдавна вече е моят девиз: _increscunt animi, virescit virtus_*.
      [* При раняването нараства духът и се развива мъжествената добродетел. — Бел. прев.]
      Друго средство, което при известни обстоятелства предпочитам, е _изследването на боговете_. На земята съществуват повече богове, отколкото реалности, оттук и моят „зъл поглед“ към този свят, и злото ми ухо… Да зададеш своите въпроси с _чук в ръка_ и в отговор да чуеш известния кух, празен звук, свидетелствуващ за изсъхнали вътрешности — какво възхищение за човек с остър слух и особено за мен, стария психолог и мишелов, за когото всичко онова, което старателно притихва, _трябва да прокънти оглушително_.
      Както се вижда от заглавието, това писание ще бъде една почивка преди всичко — едно слънчево зайче, едно отклонение от безделието на психолога. А защо не и една нова война? Този кратък текст е всъщност _велико обявяване на война_, а що се отнася до изследването на боговете, става дума не за временните, а за _вечните_ богове, които чукът ще провери като камертон. Защото няма по-остарели, по-убедителни и по-високомерни богове… И по-кухи… Това не пречи на всички да вярват в тях, макар понякога, от благородство навярно, да не ги наричат богове.

      ТОРИНО, 30 септември 1888,
      деня, в който завърших първата книга от _„преоценката на всички ценности“_.
      Фридрих Ницше


      АФОРИЗМИ

      — 1 —

      Безделието е началото на всички психологии. Какво? Нима психологията е порок?


      — 2 —

      И най-силният между нас често няма сили да стори онова, което всъщност _знае_…


      — 3 —

      За да живееш в самота, трябва да си животно или бог — казва Аристотел. Липсва третият случай — трябва да бъдеш и двете — _философ_.


      — 4 —

      „Всяка истина е проста.“ — Не е ли това двойна лъжа?


      — 5 —

      Веднъж завинаги искам да не знам много. — Мъдростта слага граници и на познанието.


      — 6 —

      В истинската си природа човек най-добре си почива от своята предвзетост — от душевността си…


      — 7 —

      Какво? Човекът ли е божия грешка? Или бог е грешка на човека?


      — 8 —

      _От военната школа на живота._ — Онова, което не ме убива, ме прави по-силен.

      Помогни си сам — тогава и друг ще ти помогне. Принцип на любовта към ближния.


      — 10 —

      Не се страхувай от действията си! Не ги изоставяй! — Угризенията на съвестта са порок.


      — 11 —

      Може ли едно _магаре_ да бъде трагично? Да пропаднеш в бездната с товар, който нито можеш да носиш, нито да отхвърлиш… Случаят на философите.


      — 12 —

      Имаш ли своето _защо?_ към живота, ще можеш да понесеш почти всяко _как?_. — Човек _не_ се стреми към щастие, това прави само англичанинът.


      — 13 —

      Мъжът създал жената — и от какво? От едно ребро на своя бог, на своя „идеал“…


      — 14 —

      Какво? Ти търсиш? Искаш да се видиш умножен десетки в стотици пъти? Търсиш сподвижници? — Търси _нули_!


      — 15 —

      Такива като мен, чиито трудове ще бъдат издавани след смъртта им, биват по-трудно разбираеми от съвременниците, но по-добре _чути_. И по-точно: ние никога няма да бъдем разбрани — _оттук_ и авторитетът ни…


      — 16 —

      Между жени. — „Истината? Нима не я познавате? Не е ли тя атентат срещу цялата ни срамежливост?“


      — 17 —

      Обичам онзи артист, който се съобразява със своите потребности — всъщност той иска само две неща: своя хляб и своето изкуство — _panem en cirken_*.
      [* Хляб и зрелища. — _Бел. прев._]


      — 18 —

      Онзи, който не умее да вложи волята си в нещата, той влага в тях поне още един _смисъл_: т.е. вярва, че там вече е вложена воля. (Принцип на „вярата“.)


      — 19 —

      Какво? Вие избирате добродетелта, а окото ви е в привилегията на благонадеждния, на благородника? Но с приемането на добродетелта ние се _лишаваме_ от привилегията… (Към един антисемит, застанал на прага.)


      — 20 —

      Съвършената жена се отнася към литературата както към малък грях — плахо, мимоходом, оглеждайки се дали някой я забелязва и че я забелязва…


      — 21 —

      Да се впуснеш в трудностите, където няма псевдодобродетели, където по-скоро — както въжеиграчите — или падаш, или стоиш, или преминаваш…


      — 22 —

      „Злите хора нямат песни.“ — А защо руснаците пеят?


      — 23 —

      „Немският дух“ — от осемнадесет години той е _contraditio in adiekto_*.
      [* Противоречие в себе си. — _Бел. прев._]


      — 24 —

      Ако търсиш винаги началото, се превръщаш в рак. Историкът гледа само назад: накрая вече _вярва_ заднешком.


      — 25 —

      Задоволеността предпазва от простуда. Случвало ли се е жена, която се чувства добре облечена, да настине? — Имам предвид случай, когато е гола.


      — 26 —

      Нямам доверие на систематиците и ги избягвам. Волята за изграждане на система означава липса на почтеност.


      — 27 —

      Смятат жената за задълбочена — защо? Защото никога не можеш да стигнеш до основата й. Не познавам „плитки“ жени.


      — 28 —

      Ако жената притежава мъжки добродетели, трябва да избягаш от нея; ако ги няма, тя сама ще избяга…


      — 29 —

      Как хубаво гризеше съвестта преди! Какви прекрасни зъби имаше! А днес — какво ли стана? — Въпрос на един зъболекар.


      — 30 —

      Рядко се прибързва само веднъж. Първия път обикновено се прави нещо в повече… Затова обикновено се предприема още едно прибързване — и в него се върши по-малко…


      — 31 —

      Настъпеният червей се извива. Това е умно. По този начин той намалява вероятността да бъде настъпен отново. Или, казано на морален език — _смирение_.


      — 32 —

      Против лъжата и притворството съществува омраза, породена от засягането на честта; има и омраза, породена от страха, доколкото лъжата е забранена с божия заповед. Прекалено страхлив, за да лъже…


      — 33 —

      Колко малко е необходимо, за да си щастлив! Един звук на гайда! Без музика животът би бил заблуда. Немецът сам си измисля пеещ бог!


      — 34 —

      „Само седнал можеш да четеш и пишеш“ (Флобер). — Хванах ли те, нихилист такъв! Именно _уседналостта_ е грях срещу светия дух. Само _извървените_ мисли са ценни.


      — 35 —

      В някои случаи ние, психолозите, ставаме неспокойни — когато видим собствената си сянка. Психологът не трябва да се взира в _себе си_, ако иска изобщо да вижда…


      — 36 —

      Дали ние, безнравствените, _вредим_ на добродетелта? Толкова малко, колкото анархистите са навредили на князете. Князът застава твърдо на трона си едва когато някой е стрелял по него. Морал — _трябва да стреляме срещу морала_.


      — 37 —

      Ти вървиш _отпред_! Пастир ли си? Или изключение? Третият случай е, че си просто беглец… _Първи_ въпрос на съвестта.


      — 38 —

      Истински ли си, или си само артист? Представител ли си на нещо? Или си самото то? — Накрая си просто един актьор, който копира… _Втори_ въпрос на съвестта.


      — 39 —

      _Говори разочарованият_. — Търсих велики хора, а винаги намирах само маймуните на техния идеал.


      — 40 —

      Гледаш отстрани? Или протягаш ръка? Или отбягваш, отиваш си… _Трети_ въпрос на съвестта.


      — 41 —

      Искаш да вървиш с нас? Или да избързаш напред? Или да вървиш сам?… Трябва да знаеш _какво_ искаш и че го искаш. _Четвърти_ въпрос на съвестта.


      — 42 —

      Стъпалата бяха за мен препятствия — изкачвах се нагоре и ги преодолявах. А те мислеха, че искам да седна върху тях и да почина…


      — 43 —

      Важно, ли е дали _аз_ съм прав? Аз _имам_ твърде много право. — И който днес се смее най-добре, се смее и последен.


      — 44 —

      Формулата на щастието ми: едно да, едно не, една права линия, една _цел_…

Няма коментари:

Публикуване на коментар