Доставчикът на беззакония Монк Ийстман
В тази Америка
Добре очертани
върху фона от небесносини стени или от високо небе, двама смелчаги, нахлузили
строги черни дрехи, танцуват с женски обувки един премного опасен танц, който е
танцът на еднаквите ножове, чак докато от едно ухо изскочи един карамфил,
защото ножът е влязъл в един човек, който приключва с водоравната си смърт
танца без музика. Примирен, другият намества широкополата си шапка и посвещава
своята старост на това, да разказва този тъй чист двубой. Това е подробната и
цялостна история на нашите злодеи. Историята на биещите се мъже в Ню Йорк е
по-зашеметяваща и по-тромава.
В другата
Историята на
нюйоркските банди (разкрита в 1928 от Хърбърт Асбъри в един приличен том от
четиристотин страници ин октаво) притежава объркаността и жестокостта на
варварските космогонии и много от исполинската им непригодност: изби на
старинни бирарии, приспособени за негърски многосемейни жилища, един рахитичен
триетажен Ню Йорк, банди от престъпници като Ангелите от тресавището (_Swamp
Angels_), които скитосват сред лабиринти от помийни ями, банди от престъпници
като Момчетата на зората (_Daybreak Boys_), набиращи рано узрели
десет-единадесетгодишни убийци, самотни и безочливи великани като Свирепите
шапкаджии (_Plug Uglies_), търсещи невероятния смях на ближния посредством
корав цилиндър, пълен с вълна, с широки пешове на ризата, развявани от
предградийния вятър, но с цепеница в десницата и дълъг патлак; банди престъпници
като Мъртвите зайци (_Dead Rabbits_), влизащи в битка под знаме от умрял заек
на тояга; мъже като Джони Долан Хубавеца, прочут с намазаната върху челото
къдрица, с бастуните с маймунска глава и изящното медно съоръженийце, което
имал обичая да си надява на палеца, за да избожда очите на противника; мъже
като Кит Бърнс, способен да обезглави с една отхапка жив плъх; мъже като Слепия
Дени Лайънс, русо момче с огромни мъртви очи, сводник на три разпътници, които
обикаляха горди заради него редици от къщи с червен фенер, като ръководените от
седемте сестри от Нова Англия, чиито коледни печалби се предназначаваха за
благотворителност; арени за битки на изгладнели плъхове и кучета, китайски
игрални домове, жени като нееднократната вдовица Рижата Нора, любезна и
разхвалвана от всички мъже, ръководили бандата на Лалугерите, жени като Лизи
Гугутката, сложила жалейка, когато екзекутираха Дени Лайънс, и умряла заклана
от Любезната Маги, оспорила някогашната страст на мъртвия и сляп мъж; метежи
като този от дивата седмица на 1863, опожарили сто здания и насмалко не
завладели града; улични сражения, в които мъжът се губел сякаш в морето, защото
го тъпчели с нозе до смърт; крадци и отровители на коне като Йоск Негрото —
изтъкават тази хаотична история. Нейният най-прочут герой е Едуард Дилейни,
наричан Уилям Дилейни, също Джоузеф Марвин, още Джоузеф Морис, наричан Монк
Ийстман, водител на хиляда и двеста мъже.
Героят
Тези
постепенни финтове (мъчителни като игра на маски, в която не се знае с
положителност кой какъв, е) прескачат истинското му име — и то, ако дръзнем да
мислим, че има нещо такова на света. Истината е, че в гражданския регистър на
Уилямсбърг, Бруклин, името е Едуард Остерман, поамериканчено на Ийстман сетне.
Чудно нещо, този бурен злодей беше евреин. Беше син на стопанин на гостилница
от рекламиращите кашер, в които мъже с равински бради могат безопасно да
усвояват обезкървеното и трижди пречистено месо от телици, заклани правомерно.
Деветнадесетгодишен, към 1892, отворил с помощта на баща си птицепродавница. Да
любопитства как живеят животните, да съзерцава техните детински решения и
непроницаемата им невинност било страст, която го съпътствала до края. В
последвалите времена на блясък, когато презрително отхвърлял царевичните цигари
на луничавите предводители или посещавал най-добрите публични домове в
изпреварилия времето си автомобил, който изглеждал извънбрачен син на някоя
гондола, отворил втори, лъжлив магазин, подслоняващ сто изящни котки и над
четиристотин гълъба — които не били за продан на кого да е. Обичал ги — всяко
поотделно — и имал навика да обхожда пеш своето владение с една щастлива котка
в ръце и други, които, амбициозно го сподиряли.
Бил мъж
разорителен и огромен. Имал шия, къса като на бик, непревземаема гръд, дълги и
схваткаджийски ръце, счупен нос, лице, ошарено с белези, макар и не толкова
важно, колкото тялото, и криви като на ездач или моряк нозе. Можел да мине без
риза, също тъй и без сако, ала не без късопола мека шапчица върху циклопската
глава. Хората се грижат за своята памет. Обикновеният убиец от филмите
физически наподобява него, а не женоподобния и пуздрест Капоне. За Уолайм
казват, че го били използвали в Холивуд, защото чертите му намеквали пряко за
тия на окаяния Монк Ийстман… Последният излизал да обхожда своята престъпническа
империя със синьоперест гълъб на рамо, също като някой бик с чичопей на гърба.
Към 1894
изобилствали обществените танцувални салони в Ню Йорк. Ийстман бил натоварен да
поддържа реда в един от тях. Легендата разправя, че съдържателят не искал да го
обслужи и Монк показал способностите си, като смлял с трясък двамина великани,
незаконни изпълнители на службата. Упражнявал я до 1899, страховит и сам.
За всеки
свадливец, когото укротявал, правел с ножа белег на грубоватата цепеница. Една
нощ някаква проблясваща плешивина, наведена над халба бира, привлякла
вниманието му и я приспал с едно перване. „Липсваше ми една резка за петдесет!“
— възкликнал после.
Командването
От 1899
Ийстман не бил само прочут. Бил избран за главатар на една важна област и
прибирал яки суми от домовете с червен фенер, от комарджийниците, от уличните
куротрошачки и крадците от това мръсно феодално владение. Комитетите се
допитвали до него, когато вършели злодеяния, частниците — също. Ето хонорарите
му: петнадесет долара за изскубнато ухо, деветнадесет за строшен крак, двадесет
и пет за куршум в крака, двадесет и пет за наръгване, сто за цялата работа.
Понякога, за да не губи навик, Ийстман лично изпълнявал някоя поръчка.
Един спор за
граници (тънък и мрачен като другите, които влачи международното право) го
изправил срещу Пол Кели, прочут предводител на друга банда. Куршуми и
счепквания на патрулите били определили един предел. Ийстман го пресякъл веднъж
на развиделяване и отгоре му се нахвърлили петима мъже. С тия шеметни маймунски
ръце и с цепеницата натъркалял трима, но му пуснали три куршума в корема и го
зарязали като мъртвец. Ийстман си притиснал топлата рана с палеца и показалеца
и вървял с пияни крачки чак до болницата. Животът, високата температура и
смъртта си го оспорвали няколко седмици, но устните му не се унизили да издадат
никого. Когато излязъл, войната била факт и разцъфтяла в постоянни престрелки
до деветнадесети август деветстотин и трета.
Битката при
Ривингтън
Стотина герои,
смътно различни на снимките, които ще линеят в справочниците, стотина герои,
просмукани с тютюнев дим и алкохол, стотина герои със сламени шапки с цветна
лента, стотина герои, засегнати кой повече, кой по-малко от срамни болести, от
кариеси, от заболявания на дихателните пътища или на бъбреците, стотина герои,
тъй незначителни или бляскави като тези от Троя или Хунин, участвали в това
очернено събитие в сянката на арките на хотел „Елевейтид“. Причината била
налогът, който изисквали платените убийци на Кели от съдържателя на един
игрален дом, побратим на Монк Ийстман. Един от убийците бил умъртвен и
последвалата престрелка прераснала в битка с непреброени револвери. От заслона
на високите стълбове мъже с бръснати брадички мълчаливо стреляли и били
средоточието на безстрашен хоризонт от наемни коли, натоварени с нетърпеливи
подкрепления, артилерия въоръжена с колт. Какво ли са почувствали главните лица
на тази битка? Първо (мисля) грубата убеденост, че неразумният грохот на сто
револвера щял да ги премахне тутакси; второ (мисля) не по-малко погрешната
сигурност, че щом началният залп не ги е съборил, те са неуязвими. Истината е,
че се сражавали с плам, прикрити от желязото и нощта. Дваж се намесвала
полицията и дваж я отблъсвали. При първия зрак на разсъмването сражението
умряло, сякаш било нещо мръснишко или някакво привидение. Под големите арки
останали седем тежко ранени, четири трупа и един мъртъв гълъб.
Пукотевиците
Местните
политици, при които бил на служба Монк Ийстман, винаги опровергавали на
всеослушание да е имало такива банди или пояснявали, че ставало дума просто за
увеселителни сдружения. Недискретната битка при Ривингтън ги обезпокоила.
Привикали двамата предводители, за да ги сплашат с необходимостта от примирие.
Кели (добре знаеш, че политиците по ги бива от всички колтове да спъват
полицейските действия) начаса рекъл „да“; Ийстман (с надменността на своето
голямо грубовато тяло) копнеел за повече взривове и още схватки. Започнал да
отказва и се наложило да го заплашват със затвор. Накрая двамата знатни злодеи
заседавали в един бар, всеки със саморъчно направена цигара в уста, в десницата
с револвер и с бдящ облак наемни убийци наоколо. Стигнали до едно съвсем
американско решение: да поверят спора на един боксов мач. Кели бил много сръчен
боксьор. Двубоят се провел под един навес и бил съвсем смахнат. Сто и
четиридесет зрители го гледали, половината — побратими с накривени меки шапки и
жени с крехки внушителни прически. Продължил два часа и свършил при пълно
изтощение. Подир седмица запукали престрелките. Монк бил задържан за кой ли
път. Закрилниците се отървали от него с облекчение; съдията му изпророкувал
напълно заслужено десет години затвор.
Ийстман срещу
Германия
Когато още
зашеметеният Монк излязъл от Синг Синг, хиляда и двестате престъпници по негова
заповед се били разпръснали. Не съумял да ги събере и се примирил да действа за
своя сметка. На осми септември 1917 предизвикал някаква безредица в обществения
живот. На девети решил да участва в друга безредица и се записал в пехотен
полк.
Знаем различни
черти на неговите бойни действия. Знаем, че пламенно отхвърлил залавянето на
пленници и че веднъж (само с приклада на пушката) не допуснал тази окаяна
практика. Знаем, че успял да се измъкне от болницата и да се върне в окопите.
Знаем, че се отличил в сраженията край Монфокон. Знаем, че сетне изказвал
мнение, че много танцови забави в Бауъри били по-свирепи от Европейската война.
Тайнственият
логичен край
На двадесет и
пети декември 1920 тялото на Монк Ийстман осъмнало на една от централните улици
в Ню Йорк. Бил получил пет куршума. В щастливо неведение за смъртта едно
най-обикновено коте се навъртало с известно изумление около него.
Jorge Luis
Borges
El proveedor
de iniquidades Monk Eastman, 1935

Няма коментари:
Публикуване на коментар