Една жълта роза
Нито онзи
следобед, нито другия умря прочутият Джанбатиста Марино, когото единодушните
уста на Славата (за да използвам един образ, който му бе скъп) провъзгласиха за
новия Омир и новия Данте, ала неподвижното и тихомълко събитие, което тогава се
случи, бе наистина последното в живота му. Отрупан с години и слава, мъжът
умираше в просторно испанско легло с ваяни колони. Нищо не пречи да си
въобразим на няколко крачки спокоен балкон, гледащ към залеза, и по-надолу
мрамори и лаврови дървета и една градина, която удвоява своите стъпалообразни
пейки в правоъгълна вода. Една жена е поставила в чаша жълта роза; мъжът шушне
неизбежните стихове, които нему самия, за да говорим искрено, вече малко досаждат:
Градински
пурпур, блясък на ливада,
пролетна
пъпка, око на април…
Тогава се
случи откровението. Марино видя розата, както Адам е могъл да я види в Рая, и
почувства, че тя беше в своята вечност, а не в неговите думи, и че можем да
упоменем или намекнем, ала не и да изразим, и че високите и надменни томове,
образуващи в единия ъгъл на залата златен полузрак, не бяха (както неговата
суетност сънуваше) огледало на света, а едно от многото неща, притурени към
света.
Това
просветление Марино достигна в навечерието на своята смърт, а Омир и Данте
навярно също са го достигнали.
Jorge Luis
Borges
Una rosa
amarilla, 1960

Няма коментари:
Публикуване на коментар