От някой — никой
Отначало Бог е
Боговете (Елохим), множествено число, което някои използват за възвеличаване, а
други за — пълнота и в което се вярва, че се забелязва отгласът на предходни
многобожия или едно предзнание за учението, огласено в Никея, че Бог е един и е
Трима. Елохим изисква глаголи в единствено число; първият стих от Закона казва
буквално: _В началото Боговете създаде небето и земята._ Въпреки неяснотата,
която множественото число внушава, Елохим е конкретен: казва се Бог Йехова и
четем, че се разхождал в градината на дневен въздух или, както гласят английските
преводи: _в дневната хладина_. Определят го човешки черти; на едно място в
Писанието се чете: _И разкая се Бог, загдето бе създал човека на земята, и се
вгорчи в сърцето Си_, а на друго: _Аз съм Господ, Бог твой, Бог ревнител_, а на
трето: _Говорих в огъня на Моя гняв_. Подлогът на такива изрази неоспоримо е
Някой, някой телесен, когото вековете постепенно великански ще уголемят и ще
размият. Неговите звания се менят: Силният Яковов, Скала на Израиля, Аз, Който
съм, Бог на Войнствата, Цар на Царете. Последното, което без съмнение е
вдъхновило чрез противопоставеност Раб на рабите Божии, от Григорий Велики, в
първообразния текст е една превъзходна степен за цар: „Свойство е на еврейския
език — казва брат Луис де Леон — да удвоява така едни и същи думи, когато иска
да възвиси нещо, било за добро, било за лошо. Така че да се каже _Песен на
песните_ е същото, което обикновено казваме на кастилски _Песен сред песните,
мъж сред мъжете_, сиреч, посочен и изтъкнат сред всички, и по-точно сред много
други.“ В първите векове на нашата ера богословите упълномощават представката
_все-_, по-рано отредена за определенията на природата или за Юпитер; плъзват
думите _всемогъщ, всевиждащ, всезнаещ_, които правят от Бога един почтителен
хаос от невъобразими превъзнасяния. Този списък, както и другите, изглежда
ограничава божеството: в края на V век скритият автор на _Дионисиевият корпус_
заявява, че никое утвърдително сказуемо не подхожда на Бога. Нищо не бива да се
твърди за Него, всичко може да се отрича. Шопенхауер сухо отбелязва: „Това
богословие е единственото вярно, ала няма съдържание.“ Написани на гръцки,
съчиненията и писмата, съставляващи _Дионисиевият корпус_, се натъкват в IX век
на един читател, който ги превежда на латински: Йоханес Ериугена или Скотус, ще
рече Джон Ирландеца. Той формулира едно учение от пантеистично естество:
отделните неща са теофании (откровения или проявления на божественото) и зад
тях стои Бог, който е единствено действителен, „но който не знае какъв е,
защото е неразбираем за самия себе си и за всеки ум“. Не е знаещ, повече от
знаещ е; не е добър, повече от добър е, непредсказуемо надхвърля и отхвърля
всички определения. Джон Ирландеца, за да го определи, прибягва до думата
_nihilim_, което е нищото; Бог е изначалното нищо на _creatio ex nihilo_,
сътворението от нищото, бездната, в която са се заченали първообразите и после
конкретните същества. Той е Нищо и Никой; замислилите го така са действали с
чувството, че е повече, отколкото да бъде Кой или Какъв. Аналогично, Самкара
учи, че хората, в дълбокия сън, са вселената, са Бог.
Процесът,
който онагледих току-що, не е, разбира се, алеаторен. Възвеличаването на нищото
се среща или има тенденция да се срещне във всички култове; безпогрешно го
наблюдаваме в случая с Шекспир. Неговият съвременник Бен Джонсън го обича, без
да стига до идолопоклонство, _отсам идолопоклонството_; Драйдън го обявява за
Омир на драматичните поети в Англия, но допуска, че обикновено е безвкусен и
високопарен; задълбоченият XVIII век гледа да оцени неговите добродетели и да
укори грешките му; Морис Морган в 1774 твърди, че Крал Лир и Фалстаф са просто
видоизменения на ума на своя създател; в началото на XIX век тази преценка е
пресъздадена от Колридж, за когото Шекспир вече не е човек, а литературна
разновидност на безкрайния Бог на Спиноза. „Личността на Шекспир — пише — бе
една _творяща природа_, едно последствие наистина, ала всеобщото, което се
намира потенциално в частното, му било разкрито не като абстрахиране от
наблюдението на множество случаи, а като субстанцията, способна на безкрайни
видоизменения, от които нейното лично съществуване било само едно.“ Хазлит
потвърждава или утвърждава: „Шекспир приличал на всички хора, с изключение на
това, че приличал на всички хора. Вътре в себе си не бил нищо, но е бил всичко,
каквото са останалите или каквото могат да бъдат.“ Юго, после, го съпоставя с
океана, който е развъдник на възможни форми*.
[* В будизма
се повтаря рисунката. Първите текстове разказват, не Буда, до смоковницата,
предусеща безкрайната навързаност на всички следствия и причини във вселената,
миналите и бъдещите въплъщения на всяко същество; последните, съставени отново
подир векове, разсъждават, че нищо не е действително и че всяко познание е
мнимо, и че ако имаше толкова реки Ганг, колкото песъчинки има в Ганг, и пак
толкова реки Ганг, колкото песъчинки в новите Ганг, броят на песъчинките би бил
по-малък, отколкото броя на нещата; които Буда не знае.]
Да бъдеш нещо
означава неумолимо да не бъдеш всички други неща; обърканият предусет за тая
истина накара хората да си въобразяват, че да не си е повече, отколкото да
бъдеш нещо, и че по някакъв начин това значи да бъдеш всичко. Тая измамност
личи в думите на оня легендарен цар на Индостан, който се отказал от властта и
излязъл да проси милостиня по улиците: „Отсега нататък нямам царство или моето
царство е безгранично, отсега нататък не ми принадлежи моето тяло или ми
принадлежи цялата земя.“ Шопенхауер писа, че историята е несвършващ и объркан
сън на човешките поколения; в съня има облици, които се повтарят, може би няма
нищо друго освен облици; един от тях е процесът, който тази страница
разобличава.

Няма коментари:
Публикуване на коментар