Валери като символ
Да приближиш
името на Уитман до това на Пол Валери е на пръв поглед произволно и (което е
по-лошо) глупашко. Валери е символ на безкрайни сръчности, но също и на
безкрайни задръжки; Уитман — на почти несвързано, ала великанско призвание за
щастие; Валери знаменито олицетворява криволиците на духа; Уитман —
междуметията на тялото. Валери е символ на Европа и на нейния изтънчен залез;
Уитман — на зората на Америка. Целият литературен свят изглежда не допуска две
по-антагонистични приложения на думата поет. Един факт обаче ги обединява:
творчеството на двамата е по-изящно като знак на образцов поет, създаден от
това творчество, отколкото като поезия. Така английският поет Ласълс Абъркромби
можа да възхвали Уитман, загдето е създал „от богатството на своята благородна
опитност този жив и индивидуален образ, който е едно от малкото действително
велики неща в поезията на нашето време: образа на самия себе си“. Преценката е
смътна и хвалебствена, но притежава особената добродетел да не отъждествява
Уитман, книжовника и поклонника на Тенисън, с Уитман, полубожествения герой на
_Стръкчета трева_. Разграничението е валидно; Уитман е написал своите рапсодии
в зависимост от едно въображаемо Аз, изградено донейде от самия него, донейде
от всеки един от неговите читатели. Оттам и разногласията, които вбесявали
критиката, оттам и навикът да датираме стихотворенията му в територии, които
никога не е познавал; оттам и твърденията, че еди-коя си страница от
творчеството му ще да се е родила на юг, а друга — в Лонг Айланд.
Едно от
намеренията на Уитмановите съчинения е да се определи вероятният човек — Уолт
Уитман — с неограничено и небрежно щастие; не по-малко хиперболичен, не
по-малко илюзорен е човекът, представен в съчиненията на Валери. Последният не
възвеличава подобно на първия човешките способности за добротворство, за плам и
щастие; а възвеличава умствените добродетели. Валери е създал Едмон Тест; този
герой би бил един от митовете на нашия век, ако всички в себе си не го
преценявахме просто като някакъв _двойник_ на Валери. За нас Валери е Едмон
Тест. Сиреч, Валери е производно на Шевалие Дюпен на Едгар Алън По и на
умонепостижимия Бог на богословите. Което вероятно не е вярно.
Йейтс, Рилке и
Елиът са писали по-запомнящи се стихове, отколкото Валери; Джойс и Стефан
Георге са осъществили по-дълбоки разновидности на своето сечиво (може би
французинът не е толкова изменчив, колкото англичанина и германеца); но зад
творчеството на тези изтъкнати творци липсва личността, сравнима с тази на
Валери. Обстоятелството, че тази личност е по някакъв начин проекция на
неговото творчество, не омаловажава факта. Да предложи на хората умствена
бистрота в една низкоромантична епоха, в меланхолната ера на нацизма и на
диалектическия материализъм, на прорицателите на Фройдовата секта и на
търговците на _сюрреализма_, тази е многозаслужилата мисия, която изпълни (и
продължава да изпълнява) Валери.
Пол Валери ни
оставя, когато умира, символа на един безкрайно чувствителен към всеки факт
човек, за когото всеки факт е подтик, способен да породи безкрайна поредица от
мисли. Символ на човек, който надраства разграничителните черти на Аза и за
когото можем да кажем, както Уилям Хазлит за Шекспир: _Той не представлява нищо
сам по себе си._ На човек, чиито възхитителни текстове не изчерпват, нито дори
определят неговите всеобемащи възможности. На човек, който в един век, обожаващ
хаотичните кумири на кръвта, век на земята и на страстта, предпочиташе винаги
блестящите наслади на мисълта и тайните приключения на порядъка.

Няма коментари:
Публикуване на коментар