ГЕНЕАЛОГИЯ НА
МОРАЛА
Една полемика
Разглеждани по
отношение на израза, преднамереността и изкуството на изненадата, трите части
на генеалогията са може би най-зловещото писание досега. Както е известно,
Дионис е бог на тъмнината. Всеки път съществува едно начало, което _трябва_ да
заблуждава, студено, научно, иронично, преднамерено — то е на преден план.
Постепенно нараства тревогата, идват отделни проблясъци, неприятните истини се
приближават от тъмнината с далечен грохот — докато накрая, в _бясно темпо_,
всичко нараства с чудовищно напрежение. Накрая винаги, сред страхотни
детонации, иззад облаците надниква една _нова_ истина. _Първото_ изследване се
отнася за истината на християнската психология — раждането на християнството от
духа на скритата омраза, а не, както е прието да се смята, от духа изобщо —
като антидвижение срещу господството на _благородните_ стойности. _Второто_
изследване се отнася до психологията на _съвестта_: тя _не е_, както смятат
някои, „божият глас в човека“, тя е инстинктът на жестокостта, който, след
невъзможността да се разтовари навън, се обръща навътре в себе си. Тук за пръв
път жестокостта се разглежда като една от най-старите основи на културата, без
които последната би била немислима. _Третото_ изследване дава отговор на
въпроса защо е чудовищна _силата_ на аскетичния идеал, идеала на духовенството,
въпреки че той е _най-вредният_ идеал — същинска воля за отрицание, за край,
_декадентски_ идеал. Отговорът е: _не_ защото зад духовниците стои бог, както е
прието да се мисли, а защото това е просто _най-добрата_ грешка — защото това е
единственият досегашен идеал без конкуренция. „Защото човек предпочита да иска
нищото, отколкото да не иска изобщо!“… Преди всичко не е съществувал
_противо-идеал — чак до Заратустра_. Мисля, че ме разбирате. Три решаващи
изследвания на един психолог в полза на бъдещата преоценка на всички ценности.
Тази книга съдържа първата психология на духовника.
Няма коментари:
Публикуване на коментар