За спасението
Когато един
ден Заратустра минаваше по големия мост, наобиколиха го недъгавците и божеците
и един гърбав му рече така:
— Виж,
Заратустра! Също и народът учи от тебе и добива вяра в твоето учение: ала за да
ти повярва напълно, е необходимо още едно нещо: ти трябва по-напред да убедиш
нас, недъгавците! Сега ти имаш тук хубав избор и наистина повече от една
възможност на разположение. Можеш да накараш слепците да прогледат и схванатите
да проходят, а на тогова, комуто е много дадено, можеш да отнемеш поне малко.
Според мене това би било най-верният подстъп да накараш недъгавците да повярват
в Заратустра.
Но Заратустра
отвърна на този, който говореше, така:
— Когато снеме
на гърбавия гърбицата, човек снема духа му — така учи народът. А когато върне
на слепия зрението, с очите си той вижда премного лоши неща на земята, така че
проклина този, който го е излекувал. А този, който накарва схванатия да
проходи, му причинява най-голямото зло: защото едва проходил, дава воля на
пороците си и така народът учи посредством хромия. А защо Заратустра да не учи
също от народа, щом като народът учи от Заратустра?
Ала откакто
съм отново между хората, най-малкото поне е това, че виждам: този няма око, а
другият ухо, трети няма крак, а има и някои, които са изгубили езика или носа,
или главата си.
Виждам и съм
виждал още по-лоши неща, и някои толкова отвратителни, че не бих желал да
говоря за всяко от тях, а за някои нито дори да мълча, например за люде, на
които липсва всичко освен едно в повече — люде, които не са нищо друго освен
едно голямо око или една голяма уста, или един голям търбух, или нещо друго
грамадно — изопачени недъгавци ги назовавам аз.
А когато
слязох от моята самота в планината и за пръв път прекосих този мост, просто не
вярвах на очите си, погледнах веднъж, погледнах втори път и най-сетне си казах:
„Това е ухо! Ухо — голямо колкото човек!“ Вгледах се по-добре: и наистина зад
ухото се движеше още нещо, толкова мъничко, незначително и хилаво, че просто да
го съжалиш. И наистина чудовищното ухо седеше на малко, тънко стъбълце — а това
стъбълце беше човек! С увеличително стъкло би могло дори да се различи мъничко
завистливо личице, а също тъй да се люшка на стъбълцето и подпухнала душичка.
Народът ме уверяваше обаче, че голямото ухо не е само човек, а и голям човек,
гений! Аз обаче не вярвах никога на народа, колчем говореше за големи хора, и
си останах с вярата, че той е изопачен недъгавец, който има от всичко съвсем по
малко, а от едно повече.
Когато изрече
тези думи на гърбавия и на тези, чийто глашатай и тълкувател беше, Заратустра
се обърна с дълбоко негодувание към учениците си и промълви:
— Наистина,
приятели мои, аз бродя между людете като между отломъци от човешки крайници и
разпилени вътрешни органи.
Най-ужасното
за моето око е, че виждам човека разпокъсан на части и пръснат като на бойно
поле и кланица.
И пробегне ли
от Сега към Някога моето око, вижда все същата картина: отломъци от човешки
крайници и разхвърляни вътрешни органи, зловещи случайности, ала никакви
човеци.
Това Сега и
Някога на земята — ах, приятели мои, за мене то е най-непоносимото и аз не бих
могъл да живея, ако не бях пророк и на грядущето.
Пророк,
пожелател, създател, самото това грядуще и мост към грядущето и, ах, дори нещо
като недъгавец на този мост: всичко това е Заратустра.
Също и вие
често си задавахте въпроса: „Кой е за нас Заратустра? Как трябва да се назовава
той за нас?“ И както аз самият, и вие си поставихте въпроси, които чакаха
отговор. Прорицател ли е той? Или може би изпълнител? Завоевател ли? Или
наследник? Може би есен? Или лемеж? Лекар? Или оздравяващ болник?
Поет ли е той?
Или глашатай на истината? Освободител ли? Или усмирител? Добър човек? Или зъл
изкусител?
Аз бродя между
людете като между отломъци на грядущето: на онова грядуще, което съзирам с
погледа си.
И моите
творчески мисли и стремежи са включени в това, да съчетая и обединя в единство
отломъците и загадката, и зловещата случайност.
И как бих
понесъл аз това, че съм човек, ако човекът не беше също и поет и разгадател на
загадки, и спасител от случайността.
Да спасиш
потъналото в миналото и всяко „тъй беше едно време“, да превъплътиш в едно „тъй
го исках аз“ — единствено това би означавало за мене спасение!
Воля — тъй се
зовеше освободителят и благовестителят, тъй ви учех аз вас, приятели мои! А
сега прибавете и това към наученото: самата воля е все още затворник.
Искането
освобождава: ала как се зове Това, което оковава във вериги дори освободителя?
„Минало
свършено“ се зове скърцането на зъби и най-самотната мъка на волята. Безсилна
да поправи стореното, тя е озлобена зрителка на всяко минало.
Волята не може
да иска назад: че не може да сломи времето и въжделението на времето — това е
най-самотната мъка на волята.
Искането
освобождава: и какво ли не измъдря самото искане, за да се отърси от мъката си
и да се надсмее на своя затвор?
Ах, глумец
става всеки затворник! Глумливо спасява себе си и затворената воля.
Гневи се, че
времето не се връща назад. „Минало свършено“ — тъй се зове камъкът, който тя не
може да отмести.
И ето, търкаля
тя камъни от гняв и негодувание и си отмъщава на оногова, който в отличие от
нея не изпитва злоба и негодувание.
Така волята,
избавителката, стана мъчителка: и на всичко, което може да страда, тя си
отмъщава, че не може да се върне назад.
Това, да,
единствено това е самото отмъщение: ненавистта на волята към времето и неговото
„минало свършено“.
Наистина
голяма гламавщина обитава в нашата воля; превърна се в проклятие за целия
човешки род, щом тази гламавщина се научи на дух!
Духът на
отмъщението: приятели мои, това беше досега най-добрият помисъл на людете; и
където имаше страдание, там трябваше винаги да има и наказание.
Именно
„наказание“, така назовава само` себе си отмъщението: с лъжовна дума то си
присвоява лика на чиста съвест.
И тъй като
самият искащ страда поради невъзможността да иска назад, то и самата воля и целият
живот трябвало да бъдат наказание!
И ето че облак
след облак се трупаха над духа, докле най-сетне лудостта не почна да
проповядва: „Всичко е преходно, затова всичко заслужава да отмине!“
„И това е
самата справедливост, онзи закон на времето, според който то трябва да изяде
своите чада“ — така проповядваше лудостта.
„Нещата са
подредени нравствено според правда и наказание. О, къде е избавлението от
потока на нещата и от наказанието «битие»?“ Тъй проповядваше лудостта.
„Може ли да
има избавление, щом има вечна правда? Ах, неотместим е камъкът «минало
свършено», вечни трябва да бъдат също и всички наказания!“ Тъй проповядваше
лудостта.
Ни едно дело
не може да бъде унищожено. Как би могло чрез наказанието то да стане несторено?
Това, това е вечното в наказанието „битие“, че дори самото битие трябва вечно
да става отново дело и вина!
Освен това
самата воля накрая се самоизбави и искането се превърна в неискане. Ала вие,
братя мои, познавате тази приказна песен на лудостта!
„Далеч от тези
приказни песни ви водех аз, когато ви учех: «волята е творец».
Всяко «минало
свършено» е отломка, гатанка, ужасна случайност — докле творческата воля не
каже: «Но тъй го исках аз!»
Докле
творческата воля не каже: «Но тъй го искам аз! Тъй ще го искам аз!»
Ала каза ли тя
вече тъй? И кога ще стане това? Отхвърлила ли е вече волята сбруите на
собствената си глупост?
Станала ли е
вече волята своя собствена избавителка и благовестител? Отвикнала ли е тя от
духа на отмъщението и от всякакво скърцане със зъби?
И кой я научи
на помирение с времето и на нещо по-висше от всяко помирение?
Нещо по-висше
от всяко помирение трябва да иска волята, която е воля за власт — но как става
това с нея? Кой я научи още да иска и назад във времето?“
Ала на това
място от речта се случи тъй, че Заратустра ненадейно млъкна и заприлича изцяло
на човек, изплашен до смърт. С изплашен взор загледа той учениците си; окото му
пронизваше като стрела техните мисли и задни помисли. Ала само след един миг
той отново се засмя и рече кротко:
— Трудно е да
се живее с люде, защото мълчанието е толкова трудно, особено за бъбрив човек.
Тъй рече
Заратустра. А гърбавият, закрил лицето си, се беше заслушал в разговора, но
когато чу Заратустра да се смее, той издигна любопитно глава и каза бавно:
— Ала защо
Заратустра говори на нас по-другояче, отколкото на своите ученици?
Заратустра
отвърна:
— Що има тук
за чудене? С гърбави човек може да си позволи да говори гърбаво!
— Добре —
промълви гърбавият. — И с ученици може да си позволи да бъбри по ученически.
Ала защо
Заратустра говори по` другояче на своите ученици, отколкото на себе си?

Няма коментари:
Публикуване на коментар