Танцова песен
Една вечер
Заратустра вървеше с учениците си през гората: и като диреше извор, тъй се
озова на една зелена поляна, обградена с безмълвни дървеса и храсти; на нея
танцуваха млади девойки. Щом съгледаха Заратустра, девойките тутакси престанаха
да играят. Ала Заратустра пристъпи любезно към тях и каза тези думи:
—
Продължавайте да танцувате, о, прелестни девойки! Не съм дошъл със зъл поглед
да разваля играта ви, нито пък съм враг на млади момичета.
Застъпник на
бога съм пред дявола: ала той е духът на тежестта. Как бих могъл аз, о вие,
лекостъпни, да бъда враг на божествени танци? Или на момински крака с красиви
глезени?
Наистина аз
съм гора и нощ от тъмни дървеса: ала който не се плаши от моя мрак, той ще
намери и розариуми под моите кипариси.
Също и малкия
бог* ще открие той, любимеца на младите момичета: ето там до извора лежи той,
безмълвно, със затворени очи.
[* Купидон от
латинската дума „желание“, епитет на бога Ра любовта Амур (Амор). — Б.пр.]
Наистина
посред бял ден заспа той, ленивецът! Сигурно прекалено се е уморил да гони
пеперуди!
Не ми се
сърдете, о, вие, красиви танцувачки, ако понакажа младия бог! Той ще пищи и ще
плаче, ала и когато плаче, го избива на смях!
И дори със
сълзи на очи той трябва да измоли от вас един танц, а аз самият ще пея песен
към неговия танц.
Танцова и
подигравателна песен за духа на тежестта, за моя височайши всемогъщ дявол, за
когото казват, че е „господар на света“.
И ето песента,
която изпя Заратустра, докле Купидон и девойките танцуваха заедно:
Неотколе, о,
животе, аз се взрях в твоето око: и ми се стори, че потъвам в неизмерими
глъбини.
Ала ти ме
измъкна със златна въдица оттам: иронично се засмя, когато те назовах
неизмерим.
„Тъй говорят
всички риби — каза ти, — каквото те не могат да измерят, е неизмеримо.“
Ала аз съм
само променлив и див и във всичко жена, и то не добродетелна.
Все едно дали
вие, мъжете, ме назовавате „глъбина“ или „вярност“, „вечност“, „тайнственост“.
„Ала вие,
мъжете, ни дарявате винаги с вашите добродетели — ах, вие, добродетелници!“
Така говореше
тя, невероятната, но аз не вярвам нито на словата й, нито на смеха й, когато
приказва лошо за себе си.
А когато
говорех насаме, между четири очи, със своята дива мъдрост, разгневена тя ми
рече: „Ти искаш, ти жадуваш, ти любиш, единствено затова хвалиш живота!“
Тогава едва не
възразих сърдито и не казах на гневливката истината: човек не може по-сърдито
да отговори, освен като каже истината на своята мъдрост.
Именно така
стои работата между нас тримата. Отдън сърце обичам само Живота — и наистина
най-много, когато го мразя!
А че обичам
мъдростта, дори понякога прекалено много, то е защото тя ми напомня твърде
много за Живота.
Очите й,
усмивката й, дори златната й въдичка: крив ли съм аз, че толкова приличат на
Живота!
И когато
веднъж Животът ме запита: „Та коя е тя, Мъдростта?“ — аз отговорих усърдно:
„Ах, да! Мъдростта!“
Човек жадува
за нея и не се насища, гледа я през було, лови я с мрежа.
Дали е
красива? Отде да зная! Ала и най-старите шарани се хващат на стръвта й.
Капризна е и
вироглава: често я виждах как хапе устни и как прекарва гребена обратно по
косите си.
Може би е зла
и лъжлива и във всичко само жена: но когато приказва сама за себе си лошо,
тогава тя най-много прелъстява.
Когато казах
това на Живота, той се засмя злобно и затвори очи. „Та за кого говориш ти? — запита
той. — Да не би за мене?“
А дори и да
имаше право — така ли се казва това тъй, право в лицето! А сега говори` също и
за твоята Мъдрост.
Ах, и сега
отвори` пак своите очи, о, любими Животе! И стори ми се, че отново потъвам в
неизмеримостта.
Тъй пееше
Заратустра. Но когато танцът свърши и девойките се разотидоха, налегна го тежка
скръб.
— Слънцето
отдавна вече залезе; моравата е влажна, от горите нахлува хлад.
Около мене
витае нещо непознато и гледа замислено. Що? Нима ти още си жив, Заратустра?
Защо? За
какво? С какво? Накъде? Де? Как? Не е ли глупост да се живее още?
Ах, приятели
мои, Вечерта вътре в мене запитва тъй. Простете ми моята скръб!
Вечер настана.
Простете ми, че настана вечер!
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар