За свещениците
И веднъж даде
Заратустра знак на учениците си и отправи тези думи към тях:
— Ето
свещеници тук: и макар да са мои врагове, вие ги подминете мълком и с необнажен
меч!
Също и между
тях има смелчаги: мнозина от тях са страдали прекалено много — затова искат да
причиняват страдания и на другите.
Зли врагове са
те: нищо не е по-отмъстително от тяхното смирение. И лесно се окалва този,
който ги нападне.
Ала моята кръв
е сродна с тяхната: и аз искам моята кръв да бъде тачена дори и в тяхната.
А като
отминаха, дълбока мъка обзе Заратустра: не дълго време той се бори със своята
мъка и пак подзе да говори тъй:
„Жал ми е за
тия свещеници. Те са дори против вкуса ми, ала това е най-малкото за мене,
откак съм между людете.“
Ала аз страдам
й страдах ведно с тях. Затворници са те за мене и белязани. Този, когото те
зоват Спасител, ги оковава във вериги.
Във веригите
са лъжливи ценности и фантасмагории! Ах, де да можеше някой да ги избави от
техния Спасител!
Надяваха се да
излязат някога на спасителния остров, когато морето ги подхвърляше насам-натам,
ала виж, той се оказа спящо чудовище!
Лъжливи
стойности и фантасмагории: това са най-злите чудовища за смъртните люде — дълго
спи и дебне в тях ориста.
Ала накрая тя
се пробужда, пристига и гълта и изяжда окова, що е строило хижи върху нея.
О, погледнете
пък тези хижи, построени от тези свещеници! „Църкви“ назовават те своите
благоухаещи пещери!
О, тази
изкуствена светлина, този спарен въздух! И то тук — дето душата не бива да
излети до своята висина!
Защото така
повелява тяхната вяра: „На колене по стълбата нагоре, вие, грешници!“
Воистина
предпочитам да гледам дори безсрамника, отколкото разкривените очи на техния
срам и молитвено смирение!
Кой си създаде
такива пещери и стълби за покаяние? Не бяха ли тези, които искаха да се скрият
и се срамуваха от чистото небе?
И чак когато
чистото небе надникне през порутените покриви и огрее тревичките и червените
макове по рухналите зидове, аз ще обърна отново сърцето си към обиталищата на
този бог.
Те назоваваха
„Бог“ онова, което им противоречеше и ги измъчваше: и наистина имаше много
героична смелост в тяхното обожание!
И не умееха
другояче да обичат своя бог, освен като го приковаха човека на кръста!
Като трупове
намислиха те да живеят, в черно обвиха те трупа си; дори и от речите им се разнася
зловонието на склепове.
А който живее
близо до тях, той живее близо до черни блата, от които долита дълбокомисленото
сладкопение на жабата.
По-хубави
песни би трябвало те да ми пеят, за да се науча да вярвам в техния спасител:
по-спасени би трябвало да ми изглеждат неговите ученици!
Голи бих желал
да ги видя: защото едничка красотата би трябвало да проповядва покаяние. Ала
кого би убедила тази забулена тъга?
Наистина
самите техни спасители не идваха от свободата и от седмото небе на свободата! Наистина
самите те нивга не са крачили по губерите на познанието!
От празнини се
състоеше духът на тези спасители; ала във всяка празнина те бяха настанили
своята илюзия, своя заместник, когото назоваваха „Бог“.
В тяхното
състрадание бе удавен духът им, а когато те се издуваха и преиздуваха от
състрадание, най-отгоре винаги плуваше една голяма глупост.
Усърдно и с
подвиквания прекарваха те стадото през мостчето си, сякаш за бъдещето водеше
само едно мостче! Наистина също и тези пастири принадлежаха все още към овцете!
Малки духове и
широки души имаха тези пастири: ала, братя мои, какви малки страни досега бяха
също и най-широките души!
Кървави знаци
пишеха те по пътя, по който вървяха, и тяхната глупост учеше, че с кръв се
доказва истината.
Ала кръвта е
най-лошият свидетел на истината; кръвта отравя най-чистото учение и го превръща
в заблуда и омраза на сърцата.
Дори и някой
да мине през огън за своето учение, какво доказва това? Нещо повече е наистина,
ако от собствен пожар изхожда собственото учение!
Пламенно сърце
и студена глава: дето попаднат двете заедно, там се заражда стихийният вятър,
„спасителят“.
Имало е
наистина по-велики и по-знатни от тези, които народът зове спасители, тези
увличащи стихийни ветрове!
И от още
по-велики, отколкото са били тези спасители, вие трябва, братя мои, да бъдете
спасени, ако искате да намерите пътя към свободата!
Нивга досега
не е имало свръхчовек. Голи аз видях двамината — най-големия и най-малкия
човек.
Все още си
приличат помежду си. Наистина дори най-големия намерих аз твърде човешки.
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар