За
добродетелните люде
С гръм и
мълния трябва да се говори за вяли и спящи сетива.
Ала гласът на
красотата говори тихо: той се промъква само в най-будните души.
Леко потръпна
и се засмя днес моят щит; това е свещеният трепет и смях на красотата.
Над вас, о,
добродетелни люде, се смееше днес моята красота. И така стигна нейният глас до
мене: „Те искат още да им се заплати!“
Вие искате още
да ви се заплати, о, добродетелни люде. Искате да получите награда за
добродетел и небе, за земя и вечност, за своето „днес“?
И сега вие се
сърдите на мене, защото уча, че няма нито въздател на награди, нито платец. И
наистина аз не уча дори, че самата добродетел е своя собствена награда.
Ах, ето на
какво се дължи моята скръб: в основата на нещата са вмъкнати с измама награди и
наказание — а отгоре на това сега и в основата на вашите души, о, добродетелни
люде!
Ала като зурла
на вепър моето слово ще разоре дъното на вашите души; палешник искам да ме
зовете вие.
Всички
потайности на вашата целина трябва да излязат на светло; и когато разорани и
раздробени лежите на слънцето, вашата лъжа ще се е отлъчила вече от истината
ви.
Защото това е
вашата истина: вие сте твърде чисти за калта на думите: „отмъщение“,
„наказание“, „награда“, „възмездие“.
Вие обичате
добродетелта си както, майка своето дете; ала кога се е чуло майка да иска да й
се заплаща любовта?
Най-любимото
нещо за вас, това е вашата добродетел. Жажда на пръстен има у вас; да стигне
пак себе си, затова се вие и върти всеки пръстен.
И подобно на
линееща звезда е всяко дело на вашата добродетел: нейната светлина винаги
пътува и се скита — но кога ли ще престане нейното скитничество?
Така и
светлината на вашата добродетел е още на път, дори когато делото е извършено
вече. Дори и да е забравено и мъртво вече, неговият лъч от светлина още живее и
скита по света.
Нека вашата
добродетел бъде ваша, а не чужда същност, кожа, плащ; ето истината от
разораната целина на вашата душа, о, добродетелни люде!
Ала, разбира
се, има и такива, за които добродетел се нарича спазъмът под бича: а вие твърде
дълго сте слушали техните вопли.
Има и други,
които наричат добродетел дремещата ленивост на пороците си; ала когато тяхната
омраза и завистливата им ревност раздвижат членовете им, тяхната
„справедливост“ се разсънва и си търка сънливите очи.
А и други има,
които биват теглени надолу: техните дяволи ги теглят. Ала колкото повече
потъват, толкова по-пламенно святка окото им и копнежът по техния бог.
Ах, и техният
вой долетя до вашите уши, о, добродетелни люде: „Щом аз не съм това, това е за
мене Бог и добродетелта!“
Има и други,
те вървят тежко и скрибуцат подобно на коли, возещи камъни по надолнището: те
говорят много за достойнство и добродетел — кучката си те назовават
„добродетел“.
Има и други,
подобни на будилници, навивани ежедневно; те отмерват своя тик-так и желаят
тик-такът да се нарича добродетел.
Наистина
такива ми доставят голямо развлечение: дето намеря такива часовници, аз ще ги
навия със своя присмех и отгоре на това те ще ми тиктакат!
А други пък се
гордеят с шепата си справедливост и в нейно име вършат кощунство с всичко: така
че светът бива удавен в тяхната несправедливост.
Ах, колко зле
звучи от тяхната уста думата „добродетел“. Когато кажат: „Аз съм справедлив“,
то звучи все едно като че ли произнасят: „Аз съм отмъстен!“
Със своята
добродетел те искат да издерат очите на своите врагове; а те се извисяват само
за да могат да унизят другите.
А пък има и
такива, които си седят в блатото и говорят тъй от папура: „Добродетел, това
значи да си кротуваш в блатото.
Ние не хапем
никого и се дръпваме от пътя на оногова, който иска да хапе; и във всичко
поддържаме мнението, което ни се дава.“
А пък има и
такива, които обичат жестове и мислят: „Добродетелта е един вид жест.“
Техните колене
винаги благоговейно се прекланят, а ръцете им са венцехваления на добродетелта,
ала сърцето им нищо не знае за нея.
А пък има и
такива, които смятат за добродетел да кажат: „Добродетел е необходима“, а
всъщност вярват само, че е необходима полиция.
А някой, който
не е в състояние да съзре висината у човека, назовава „добродетел“ неговата
низина, защото я вижда твърде отблизо; така той назовава добродетел своето
късогледство.
А някои пък
желаят да бъдат назидавани и насочвани в правия път и наричат това
„добродетел“, други пък желаят да бъдат низвергнати и също назовават това
„добродетел“.
И така едва ли
не всички вярват, че имат дял в добродетелта, най-малкото всеки иска да познава
„добро“ и „зло“.
Но Заратустра
не дойде, за да каже на всички тези лъжци и глупци: „Що знаете вие за
добродетелта! Що бихте могли да знаете вие за добродетелта!“
А дойде, за да
се уморите, о, мои приятели, от старите думи, които сте научили от глупците и
лъжците.
Да се уморите
от думите „награда“, „отплата“, „наказание“, „справедливо отмъщение“.
Да се уморите
да твърдите: „Една постъпка е добра, когато е безкористна.“
Ах, мои
приятели! Вашето слово за добродетелта нека бъде, че в постъпката ви лежи
вашата същност, както същността на майката в детето!
Наистина аз ви
отнех стотина думи и най-любимите играчки на вашата добродетел и сега вие ми се
сърдите, както се сърдят деца.
Те играеха
край морето, но ето че вълна завлече играчките им в морската глъб: и те плачат.
Ала същата
вълна трябва да им донесе нови играчки и нови пъстри миди да изсипе в краката
им!
Така те ще се
утешат и подобно на тях и вие, о, мои приятели, ще намерите разтуха — и нови
пъстри миди!
Тъй рече
Заратустра.

Няма коментари:
Публикуване на коментар