УТРИННА ЗАРЯ
Мисли за
морала като предразсъдък
— 1 —
С тази книга
започнах своя поход срещу морала. Не че в нея се усеща и едва доловим мирис на
барут — там човек ще почувства съвсем други, много по-благородни ухания, стига
да притежава достатъчно силно обоняние. Нито голямо, нито пък малко оръдие: ако
влиянието на книгата е отрицателно, това се дължи на по-слабите средства —
онези средства, от които влиянието произлиза като крайност, а не избухва като
оръдеен изстрел. Това, че завършвайки книгата, човек започва да се отнася с
особена предпазливост към всичко онова, което се е наричало „морал“, не е в
противоречие с факта, че по страниците й няма да срещнете никакво отрицание, в
смисъл на нападка или злост — напротив, книгата е светла и лъчезарна, подобно
на сирена, отдала се върху скалите на слънчевите лъчи. Тази сирена бях самият
аз — сякаш почти всяко изречение е _изпълзяло_ от безредно разхвърляните скали
близо до Генуа, където самотно споделих тайната си с морето. И днес, при случаен
допир с тази книга, всяко нейно изречение ми прилича на безкрайно малка нишка,
с помощта на която изтеглям от глъбините несравними неща — чудотворното
въздействие на спомена просто ме разтреперва. Изкуството й се крие във
възможността да задържиш леко и безшумно минаващите край теб неща — ония
мигове, които аз наричам „божествени гущери“. Но не да ги сграбчиш, или да ги
задържиш жестоко като онзи млад бог, пробол клетото гущерче с върха на копието
си — а с нещо друго, също тъй остро — върха на перото… „Има толкова много
утринни зари, които не са изгрели“, — тази _индийска_ поговорка е мотото на
книгата. Кой е виновникът за настъпването на онова ново утро, на тази още
неоткрита нежна руменина, предхождаща новия ден — не, а поредица нови дни! —
_Преоценката на всички ценности_, отскубването от моралните предразсъдъци,
утвърждаването и доверието към всичко, което досега е било забранено, презряно
и прокълнато. Тази _утвърждаваща_ книга излъчва светлина, любов, нежност, и ги
насочва към истински лошите неща, връща им душата, съвестта, висшето право и
_привилегията_ за съществуване. Никой не напада морала, дори не го разглежда…
Книгата завършва с едно „или?“ — Това е и единствената книга, която завършва с
„или?“.
— 2 —
Моята задача е
да подготвя човечеството за мига на висшето самоосъзнаване, за _великото
пладне_, когато то да се огледа, да хвърли поглед назад, освободено от
влиянието на случайността и духовника, за първи път да си зададе _цялостния_
въпрос: защо? За какво? Тази задача е породена от възгледа ми, че човечеството
не може _само_ да поеме по правилния път, но въпреки това съвсем _не се_
управлява от бога, а тези свети ценности са плод на собствената му фантазия и
чрез тях то е отгледало инстинкта на отрицанието, загниването и
_декадентството_. Въпроса за произхода на моралните ценности смятам за
_първостепенен_, защото той определя човешкото бъдеще. Изискването _да се
вярва_, че всичко е в най-добри ръце от самото начало, че Библията е
окончателното успокоение и вяра в божественото управление и мъдрост — това,
преведено на реален език, означава недопускане на надмощието на волята за
истина над нейната достойна за съжаление противоположност, а оттук — досега
човечеството се е намирало в _най-лоши_ и злонамерени ръце, че е управлявано от
най-неудачните, изпълнени с коварна жажда за отмъщение слепци, които отрекоха
света и навредиха на хората. Решаващият признак, който разобличава духовника
(включително и скрития духовник — философа) като господстващ не само над една
затворена религиозна общност, но като господар изобщо; който показва, че
_декадентският_ морал, волята за „края“, е просто морал _за себе си_ — този
признак е непреходната стойност, присъща на неегоистичното и враждата — винаги
свойствена на егоистичното. Онзи, който не споделя мнението ми, го смятам за
_заразно болен_… Но всъщност целият свят не споделя това мое мнение. За един
физиолог съществуването на подобно противоречие не оставя и капка съмнение за
болестен признак. Ако дори и най-малкият орган от целия организъм отстъпи от
своето самосъхранение, от своята възвращаемост на сила, от своя „егоизъм“, то
целият организъм се изражда. Физиологът изисква _ампутиране_ на изродената
част, той отрича каквато и да е солидарност с изроденото, той е безкрайно далеч
от чувството за съжаление. Обратно — духовникът _желае_ точно израждането на
цялото, на човечеството, затова той _консервира_ изроденото и по този начин
става негов господар. Какъв е смисълът на ония лъжливи понятия, _помощниците_
на морала — „душа“, „дух“, „свободна воля“, „бог“, ако не да сринат
човечеството физиологически? Ако отклоним сериозността на самосъхранението и
натрупването на сила в тялото, т.е. _в живота_, ако от анемичността сътворим
„идеал“, а от презрението към тялото конструираме „спасение на душата“ — какво
друго е това освен рецептата на упадъка? Загубата на равновесие,
противопоставянето на естествените инстинкти, с една дума
„самонезаинтересованост“ — това до днес се наричаше морал… С „Утринна заря“
поведох борба против морала на себе-обезличаването.
Няма коментари:
Публикуване на коментар