ЕРИХ ФРОМ. ПСИХОАНАЛИЗА И
ДЗЕН-БУДИЗЪМ
Съотнасяйки дзен-будизма
с психоанализата, ние обсъждаме две системи, които се занимават с теорията за
човешката природа и с приложението им, способстващо
човешкото благополучие. Всяка от тези системи сама по себе си представлява
характерен израз в единия случай на източното, в другия - на западното мислене.
Дзен-будизма е синтез на рационалността и абстрактността на Индия, конкретно с
китайския реализъм. ДЗЕН-БУДИЗМА на свой ред също така принадлежи изключително
на Запада, както дзен – на Изтока. Психоанализата – детето на западния хуманизъм и рационализъм от една страна, и
романтизма на XIX век с неговото търсене на
тъмните сили, идващи от рационализма, от друга. Ако
хвърлим поглед към далечното минало, тогава ще видим, че за духовен източник на
този научно-терапевтичен подход към човека служат гръцката мъдрост и еврейската етика.
Въпреки че както психоанализата и дзен също толкова има връзка с природата на
човека и практиката, позволявайки изменението му, разликата между тях изглежда
много по-съществена, отколкото приликата им. Психоанализата е научен метод по
своята нерелигиозна същност. Дзен е теория и техника за достигането до
„просветление”, а именно в опита, който на Запад е бил наречен религиозен или
мистичен. Психоанализата – лечение на душевни болести, дзен – път към духовно
спасение. Може ли дискусията по повод отношението между тях да води до нещо
по-обширно, отколкото констатацията, че има радикални и непреодолими разлики? И
все пак порасналия интерес към дзен-будизма от страна на психоаналитиците е
безспорен.[1]
Какъв е източника на такъв интерес? Тази работа е призована да даде отговор на
този въпрос. Тя не претендира нито за систематично изложение на идеите на
дзен-будизма което би излязло отвъд границите на моето познание и опит, нито от
моето изчерпателно описание на психоанализата което не е нейна задача. Така или
иначе в първата част на работата в повече или в по-малко детайли са разглеждани
тези аспекти на психоанализата, които имат непосредствено значение за
разбирането на нейното отношение към дзенбудизма и което по това време служи за
основа за развитие на учението на Фройд и образуването на течението понякога наричано
от мен „хуманистична психоанализа”. Аз бих искал да покажа защо изучаването на
дзенбудизма беше жизненоважно за мен самия и защо, както ми се струва, има
значение за всички, които изучават психоанализа.
[1] Виж за
пример въведението на Юнг за „Дзен-будизма” Сузуки [Suzuki D. Т. Zen Buddhism.
L., 1949), виж също и работата за дзен-будизма на френския психиатър Беноа
(Benoi't Н. The Supreme Doctrine. N.Y., 1955). В последните години от своя
живот голям интерес към дзен будизма прояви и Карен Хорни. На конференцията в
Куернаваке на която бяха представени в качеството си на доклади публикувани в
тази книга, явявайки се още един индикатор за голямо внимание на
психоаналитиците към дзен-будизма. В Япония проблема за връзката между
психотерапията и дзен-будизма, предизвиква голям интерес ( виж: Koji Sato.
Psychotherapeutic Implications of Zen//Psychologia. International Journal of
Psychology in the Orient. Vol. 1 1958, NO 4; As well as other clauses of this
number of journal).
Няма коментари:
Публикуване на коментар