петък, 14 декември 2012 г.



I.Съвременната духовна криза и ролята на психоанализата

За да пристъпя към обсъжданата тема, ни е  необходимо да разгледаме духовната криза, преживявана от човека на Запада в нашата решаваща историческа епоха, а също така и функциите на психоанализата в условията на тази криза.
Докато изумителна част от живеещите на Запад не чувстват кризата на западната култура (може би, повечето от хората никога, даже и в най-критичните ситуации, не си дават сметка за кризата) в крайна сметка измежду малък брой критични интелигентни наблюдатели съществува съгласие относно наличието и природата на кризата. Те я описват като болест, emui, mat du slide, умъртвяването на живота, автоматизацията на човека, отчуждаването от нас самите, от други хора и от природата[1]. Човека следвал рационализма до тази точка, до която рационализма се обръща в ирационалност. От времето на Декарт човека все повече откъсвал своите мисли от чувствата, само мисълта се смятала за разумна, афектите по своята природа били ирационални.  Разсъдъкът взел контрол над природата и производството на  все по-голям  брой вещи станало основна цел на съществуването. В този процес индивида превърнал себе си във вещ, собствеността придобила по-голямо значение, от живота, модуса да „имаш” взел връх над модуса да „бъдеш”. В началото на Западната култура – както в Гръцката, така и в Еврейската традиция – считали за цел на живота съвършенството на човека; Модерният човек е зает с усъвършенстване на вещите, с разбирането на това, как можем да ги направим. Западният човек се намира в състояние на шизоидна неспособност да преживее афектите, и точно за това е тревожен, депресиран и отчаян. Все още той се кълне – да служи на щастието, индивидуализмът и инициативата – но в действителност е лишен от всякакви цели. Попитай те го, защо живее, каква е целта на неговите усилия, и той ще се учуди. Един може да каже, че живее за семейството си, за другите, втори – „за да получи удоволствията на живота”, трети – „за да прави пари”. Но всъщност никой не знае, защо живее; И никой от тях няма друга цел, освен желанието да избяга от опасността и самотата. Разбира се, църквите сега са много повече, откогато и да било, религиозните книги стават бестселъри, за Бог говорят все повече и повече хора. Но такова изповядване на религията само прикрива материалистичната и нерелигиозна позиция, която следва като се вземе предвид идеологическата реакция – причинена от усещането за опасност и конформизъм – на тази тенденция от XIX век, която Ницше е формулирал като Бог е мъртъв”. Истинска религиозност тук няма.
         Откъсването от теистическите идеи на XIX век беше значително постижение ако се погледне от определен ъгъл. Обективността се превърна в интерес на епохата. Земята спря да бъде център на Вселената, човекът загубил водещата роля в творението – ролята на същество, което Бог е предопределил да властва над всички други същества. Използвайки този нов принцип на обективността при изследването на скритите мотивации на поведението на човека, Фройд открил, че вярата във всемогъщия и всезнаещ Бог се корени в безпомощността на човешкото съществуване. Това е безпомощността у хората и те се опитват да я победят с помощта на вярата в помагащите им баща и майка, представени от Бог на небесата. Фройд видял това че човек може да спаси себе си сам; Учението на великите учени, любовта и помощта на родители, приятели, любими са способни да му помогнат, но само в случай, че той сам реши да приеме зова на битието и отвърне с цялата си сила и сърце. Човека изоставя илюзорния образ на Бог като баща-помощник, но в същото време се отрича и от всичките истински цели на великите хуманистични религии: преодоляване на ограниченията на егоистичния Аз, достиженията на любовта, обективност, смиреност и почитане на живота, при което целта на живота се оказва самия живот, и човека се превръща в това което потенциално е. Такива са целите на големите религии на Запада и същевременно и на големите религии на Изтока. Въпреки това Изтока не бил обременен с понятието за трансцедентния баща-спасител, което е намерило израз в стремежите на монотеистическите религии. Таоизма и Будизма превъзхождат религиите на Запада по рационалност и реализъм, те гледат на човека обективно и реалистично, не позволявайки на нищо, с изключение на „пробудените” (може да се каже и “будителите”), да ги ръководи и да разкрива възможността за него да ги следва в този вътрешен капацитет за пробуждане и просветление, който е заложен във всеки човек. А именно тук се крие причината за това, че религиозната идея на Изтока, Таоизма и Будизма (сливащи се в дзен-будизъм) са станали днес така значими за Запада. Дзенбудизма помага на човека да намери отговора на екзистенциалните си въпроси, този отговор се състои главно това, какво дава юдео-християнската традиция, но без да противоречи на рационалността, реализма, независимостта – главните ценни постижения на модерния човек. Парадоксалния образ на източната религиозна мисъл съответства повече на рационалното мислене на Запада, отколкото самата западна религиозна мисъл.


[1] Виж работите на Сьорен Киркегор, Карл Маркс, Фридрих Ницше, а в наше време философите - екзистенциалисти  Луис Мъмфорд, Пол Тилих, Е. Калер и Давид Ризмън и др.

Няма коментари:

Публикуване на коментар