За бленуващите
по отвъдния свят
Като всички
бленуващи по отвъдния свят, едно време и Заратустра отправяше мечтите си натам
— отвъд човека. Земният свят ми изглеждаше като дела на измъчен от страдания бог.
Сън ми се
струваше тогава светът и песен на бог; цветна омара пред взора на божествен
недоволник…
Добро и зло,
наслада и страдание, аз и ти: забулено в цветна омара пред творческия взор —
така ми се струваше на мене. Да откъсне поглед от себе си и да забрави себе си
е искал творецът — и тогава сътворил света.
Упоителна
наслада е за страдалеца да откъсне поглед от страданието си и да се
самозабрави. Упоителна наслада и самозабрава ми се струваше някога светът.
Този свят —
вечно несъвършеният, отражение на вечно противоречие, и то несъвършено
отражение, упоителна наслада за своя несъвършен създател, — тъй ми се
мержелееше някога светът.
Нали някога и
аз бленувах за един свят отвъд човека като всички бленуващи по него. Отвъд
човека ли наистина?
Ах, братя мои,
този Бог, когото сътворих аз, беше човешко дело и човешко безумие като всички
богове!
Човек беше той
— и при това само оскъдна отломка от човек и „аз“: от собствената ми пепел и
жар се роди този призрак — и наистина той не дойде от бленуваното отвъд!
Какво стана,
братя мои! Аз превъзмогнах себе си, страдалеца, отнесох собствената си пепел на
планината, по-светъл пламък открих там. И ето! Призракът се разсея като дим!
Страдание би
било сега за мене и мъка за вече оздравелия да вярвам в подобни призраци:
страдание би било за мене и унижение. Тъй говори на бленуващите по отвъдния
свят.
Страдание беше
и немощ — това създаде бленуващите по отвъдния свят. И онова мимолетно безумие
на щастието, което изживява единствено най-дълбоко страдащият.
Умора, която с
един-едничък скок, със смъртоносен скок се стреми към последното, клета,
неведома умора, която дори не знае какво може още да желае, тя създаде всички
богове и бленуващи по отвъдния свят.
Вярвайте ми,
братя мои! Самото тяло се беше отчаяло вече от тялото — то опипваше с пръстите
на зашеметения дух последните стени.
Вярвайте ми,
братя мои! Самото тяло се бе отчаяло от земята — то чу да му говори утробата на
битието.
И тогава то
поиска да пробие с главата си последните стени, и не само с главата — за да
премине в „оня свят“.
Ала „оня свят“
е добре скрит за човека — оня безлюден, нечовешки свят, който е едно небесно
Нищо. А утробата на битието не говори другояче на човека освен като човек.
Наистина
трудно е да се докаже всяко битие и не по-малко трудно е да го накараш да
заговори. Кажете, братя мои, не е ли най-невероятното от всички неща все пак
най-добре доказано? Да, това „Аз“ и противоречието и неразборията на това „Аз“
говори все пак най-честно за своето битие, това творческо, искащо, оценяващо
„Аз“, което е мерило и ценност на нещата.
И това
най-честно битие, това „Аз“ — то говори за тялото, и все пак то иска тялото,
дори и когато реди песни и бленува, и пърха с пречупени криле.
Все по-честно
то се учи да говори, това „Аз“: и колкото повече се научава, толкова повече
намира слова и хвалебствия за тялото и земята.
Моето „Аз“ ме
научи на нова гордост — на нея уча аз людете: да не заравят вече глава в пясъка
на небесните неща, а да я носят свободно изправена земната глава, която твори
смисъла на земята.
На нова воля
уча аз людете: да вървят по пътя, по който слепешком е вървял човекът, и да го
зоват добър, да не се отбиват встрани от него, подобно на болни и линеещи.
Болни и
линеещи бяха людете, които презряха тялото и земята и изнамериха божественото и
изкупителните капки кръв; ала също и тези сладки и чемерни отрови те взеха все
пак от тялото и земята!
От своята
неволя те искаха да избягат, а звездите бяха за тях безкрайно далеч. Тогава те
простенаха: „О, да имаше божествени пътища, по които да се прокраднем в друго
битие и щастие!“ — И тогава те изнамериха хитрини и кървави напитки!
Въобразяваха
си, че са се откъснали вече от тялото си и тази земя — тези неблагодарници. А
на кого дължаха те тръпката и блаженството на своето откъсване? — На тялото си
и на тази земя!
Благ е
Заратустра към болните. Наистина той не се възмущава от техния начин на утеха и
неблагодарност. Дано да оздравеят и да превъзмогнат себе си, да създадат
по-съвършено тяло!
Заратустра не
се възмущава и от оздравяващия, когато отправя нежен взор към своя блян и в
полунощ се прокрадва до гроба на своя Бог, но болест и болно тяло ми се струват
все още неговите сълзи.
Все още има
мнозина болни между стихоплетците и боготърсачите, яростно мразят те човека на
познанието и най-младата от добродетелите, наречена почтеност.
Те обръщат
винаги взор назад към мрачните времена. Тогава наистина блянът и вярата бяха
друго нещо. Бесът на разума беше богоподобие, а съмнението — грях.
Прекалено
добре познавам аз тези богоподобници: те искат людете да вярват в тях, а
съмнението да е грях. Прекалено добре знам също в какво самите те вярват
най-много.
Настина не в
отвъдни светове и изкупителни капки кръв, а в тялото вярват те най-вече, а
собственото им тяло е за тях нещото.
Ала то е болно
нещо за тях: на драго сърце те биха излезли от кожата си. Затова те се вслушват
в проповедите за смъртта и сами проповядват отвъдни светове.
По-добре
вслушвайте се, братя мои, в гласа на здравото тяло, той е по-честен и по-чист
глас.
По-честно и
по-чисто говори здравото тяло — съвършеното и симетрично тяло: то говори за
смисъла на земята.
Тъй рече
Заратустра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар