За
презрителите на плътта
На
презрителите на плътта искам да кажа своята дума. Не искам от тях нито отново
да се учат, нито да ги поучавам, а само да кажат „сбогом“ на собственото си
тяло — и тъй да занемеят.
„Тяло съм аз и
душа“ — тъй говори детето. А защо да не говори човек като децата?
Но
пробуденият, знаещият казва: „Тяло съм аз изцяло и нищо повече от това, а душа
е само слово за нещо от тялото.“
Тялото е голям
разум, множественост с един-единствен смисъл: война и мир, стадо и пастир.
Сечиво на
тялото ти е, брате мой, и твоят малък разум, който ти зовеш „дух“, малко сечиво
и играчка на твоя голям разум.
Ти казваш „Аз“
и се гордееш с тази дума. Но по-голямото, в което не желаеш да повярваш, е
твоето тяло и неговият голям разум: той не казва „Аз“, а прави това „Аз“.
Онова, което
сетивото усеща, което духът опознава, то не е завършено в себе си. Ала сетивото
и духът искат да те убедят, че те са последен завършек на всички неща. Толкова
суетни са те.
Сечива и
играчки са сетивата и духът: зад тях едва се намира себесъщността.
Себесъщността търси с очите на сетивата, вслушва се с ушите на духа.
Винаги
себесъщността слухти и търси: тя покорява, завладява, разрушава. Тя властвува и
е заповедник и на самото „Аз“.
Зад твоите
мисли и чувства, братко мой, стои мощен повелител, един непознат мъдрец — той
се зове себесъщност. В твоето тяло живее той, той е твое тяло.
В твоето тяло
има повече разум, отколкото в най-добрата ти мъдрост. Пък и защо ли му е
притрябвала на твоето тяло най-добрата ти мъдрост?
Твоята
себесъщност се присмива на твоето „Аз“ и неговите горди подскоци. „За какво са
ми тия подскоци и полети на мисълта — си казва тя. — Те са само обиколен път
към моята цел. Аз държа поводите на «Аз»-а и съм вдъхновителят на неговите
понятия.“
Себесъщността
казва на твоето „Аз“: „Тук изпитвай болка!“ И тогава то страда и размишлява как
да се отърве от болката — а тъкмо за това то трябва да мисли.
Себесъщността
казва на твоето „Аз“: „Тук изпитвай наслада!“ И тогава то се радва и размишлява
как по-често да се радва — а тъкмо за това то трябва да мисли.
На
презрителите на плътта искам да кажа една дума. Презрението им е всъщност чест
за тях. Кое е това нещо, което е създало почит и презрение и ценност и воля?
Творческата
себесъщност създаде почит и презрение, тя създаде наслада и болка. Творческото
тяло си създаде духа като ръка на своята воля.
Дори в своята
глупост и презрение вие, презрители на тялото, служите на своята себесъщност.
Казвам ви: самата ваша себесъщност иска да умре и се отвръща от живота.
Не е вече по
силите й да прави това, за което жадува повече от всичко: да твори извън своите
граници. За това жадува тя повече от всичко, това е нейното най-пламенно
желание.
Но твърде
късно е вече за вас да постигнете този блян: защото вашата себесъщност иска да
залезе, о, презрители на тялото!
Да залезе иска
вашата себесъщност, затова вие презряхте плътта! Защото не е по силите ви да
творите извън този затвор.
Затова вие
възневидяхте сега живота и земята. Неосъзната завист се таи в разкривения
поглед на вашето презрение.
Аз не вървя по
вашия път, о, презрители на тялото! За мене вие не сте мостове към свръхчовека!
Тъй рече
Заратустра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар