За радостите и
страстите
Братко мой,
ако имаш добродетел и тя е твоя добродетел, ти не я делиш с никого.
Естествено ти
би искал да я назовеш по име и да я погалиш, да я дръпнеш за ухото и да се
подкачиш с нея в забавна игра.
И ето! Сега
нейното име е общо за тебе и народа и ти със своята добродетел си станал народ
и стадо.
По-добре би
сторил да кажеш: „Неизразимо е, неназовимо е това, което съставя мъката и
сладостта на душата ми и още глад на червата ми.“
Нека твоята
добродетел да е прекалено възвишена за ласкавото звучене на името й и ако
трябва да говориш за нея, не се свени да се запъваш при произнасянето й.
И така, говори
и сричай: „Това е моя добрина, така я обичам, така ми се нрави напълно, само
така разбирам аз доброто.
Не я искам аз
като божия повеля, като човешки закон и необходима мярка: не искам да бъде за
мене пътепоказател към надземни светове и райски градини.
Земна
добродетел е тази, която обичам: в нея има малко мъдрост и най-малко от общия
разум.
Ала тази
птичка си сви гнездо у мен — затова я обичам и галя — сега тя мъти у мене
своите златни яйца.“
Тъй трябва да
сричаш ти и да възхваляваш своята добродетел.
Някога ти
имаше страсти и ги назоваваше зли. Ала сега имаш само своите добродетели: те се
родиха от страстите ти.
Ти помоли тези
страсти да вземат твоята върховна цел присърце: и ето че те се превърнаха в
твои добродетели и радости.
И все едно
дали ти произхождаше от коляно на сприхавци или на сластолюбци, или на
религиозни фанатици, или на отмъстители: накрая всички твои страсти се
превърнаха в добродетели и всички твои дяволи — в ангели.
Някога в
твоята изба ти имаше диви кучета: но на края те се превърнаха в птици и
сладкогласни певици.
От отровите си
ти свари своя балсам; ти издои кравата Тъга и сега пиеш сладкото мляко на
нейното виме.
И никакво зло
няма да поникне вече от тебе занапред освен злото, което, покълва от борбата на
твоите добродетели.
Братко мой,
ако имаш щастие, ти притежаваш само една добродетел, и не повече: така по-лесно
ще минеш по моста.
Голямо отличие
е да имаш много добродетели, ала е тежка участ; и не един отиде в пустинята и
се уби, защото му дотегна да бъде битка и полесражение на добродетелите.
Братко мой,
войната и битката зла напаст ли са? Ала необходимо зло са те, необходими са
завистта, недоверието и клеветата между твоите добродетели.
Виж как всяка
от твоите добродетели жадува за върховното благо: тя иска целия ти дух, иска
той да стане неин глашатай, тя иска цялата ти мощ на гняв, омраза и любов.
Всяка
добродетел изпитва ревност към другата, а страшно нещо е ревността. Дори и
добродетели могат да загинат от ревност.
Когото обгърне
пламъкът на ревността, той забива накрая подобно на скорпиона, отровното си
жило в собствената си плът.
Ах, братко
мой: мигар още не си виждал добродетел сама себе си да клевети и да забива
кинжала в сърцето си?
Човекът е
нещо, което трябва да се превъзмогне и затова ти си длъжен да обичаш
добродетелите си — защото те ще те погубят.
Тъй рече
Заратустра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар